رأی الیوم گزارش داد، یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در غزه در جمع نمایندگان گروه‌های مختلف و سازمان‌های مدنی فلسطین در نوار غزه درباره جزئیات تفاهم‌هایی که از طریق میانجی‌گر با رژیم صهیونیستی حاصل شده، عنوان داشت: مشخصه‌های کلی مهمی برای توافقات آتش‌بس وجود دارد و مهم‌ترین آنها عبارت از این است که تفاهم آتش بس هیچگونه بها و بُعد سیاسی نداشته و جایگزینی برای اتحاد و مشارکت فلسطینی‌ها نباشد. هیچ گفت‌وگویی با دشمن وجود ندارد و گفت‌وگوها از طریق واسطه انجام خواهد شد.

وی افزود: هیچ ارتباطی میان پرونده تبادل اسری و تفاهمات وجود نداشته و هیچگونه گفت‌وگویی نیز در خصوص توقف تظاهرات بازگشت انجام نمی‌شود.

السنوار در ادامه با تهدید علیه رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: دستان مقاومت در نوار غزه برای دفاع از ملت فلسطین بر روی ماشه است. مقاومت هم اکنون نسبت به سال ۲۰۱۱ ده برابر قوی تر شده است.

این مقام فلسطینی در ادامه تصریح کرد: اگر جنگی به غزه تحمیل شود، باید اشغالگران علاوه بر شهرک‌هایشان در نزدیکی نوار غزه شهرهای "اشدود"، "اشکلون"، "نگب" و حتی تل آویو را تخلیه کنند.

وی درباره جزئیات دیگر این تفاهم‌ها گفت: این تفاهمات شامل افزایش محدوده ماهیگیری به ۱۵ مایل، تسریع اقدامات مربوط به واردات و صادرات، پرداخت ماهیانه ۳۰ میلیون دلار به نوار غزه برای پرداخت کمک‌هایی به افراد فقیر و بازنشستگان تا پایان سال جاری میلادی با حمایت قطر و فراهم کردن ۴۰ هزار فرصت شغلی طی شش ماه می‌شود.

السنوار ادامه داد: این تفاهم‌ها همچنین شامل عقد قرارداد برای تشکیل یک ایستگاه نمک‌زدایی با حمایت مالی طرف‌های مختلف از جمله عربستان، توسعه بیمارستان "الشفاء" در غزه با حمایت مالی کویت و همچنین تدوین برنامه مشخص برای بازسازی خانه‌های تخریب شده در نوار غزه است.

وی افزود: این تفاهم‌ها همچنین درباره حل مشکل برق نوار غزه و واردات انرژی و تجهیزات مورد نیاز به ایستگاه‌های تولید برق و تسهیل در واردات تجهیزات برای استفاده از انرژی خورشیدی بوده است.

این مقام فلسطینی در ادامه اظهارات خود نقش قطر و مصر در کاهش محاصره نوار غزه را ستود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.