سرانجام کنگره انتخاباتی ای اف سی برگزار شد و مهدی تاج به مهمترین جایگاهی که فکر می کرد در رقابتی بی رقیب دست یافت. او در این مسیر ابتدا علی کفاشیان را که ۴ سال قبل با پیوستن به کمپین شیخ احمد کویتی بدست آورده بود کنار زد و به عنوان رئیس فدراسیون، جای نایب رئیسش ،خودش را کاندیدا کرد. این کار یعنی پایان یک دهه حضور کفاشیان در فوتبال. او که پیش از این گفته بود تا زمان دوره انتخابات نایب رئیسی ای اف سی و پایان دوره ماموریتش در آسیا در فوتبال می ماند، قبل از عید از نایب رئیسی فدراسیون ایران استعفا داد و کمیته فوتسال را هم تحویل داد تا به قول خودش مثل دوی امدادی ، نرم دوی اش تمام شود و از میذان به در شود. میدانی که از سال ۲۰۰۷ و خیلی از سر شانس به او افتاد و تقریبا ۱۲ سالی هر کاری کردند نتوانستند آقای خوش خنده را از آن خارج کنند چون او استاد مجامع بود، چه در ایران و چه خارج از ایران!

 

کفاشیان ۴ سال قبل و قبل از روی کار آمدن اینفانتینو، با تیم شیخ احمد کویتی و شیخ سلمان بستند و زون آسیای میانی راه افتاد تا او نایب رئیس شود. پستی که بارها کارلوس کی‌روش خشمگین در مصاحبه هایش پس از جام ملتهای آسیای استرالیا و مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت هیچ عایدی برای فوتبال ما نداشته اما چندی قبل روزنامه همشهری ورزشی نوشته بود جمع عددی مزایای خالصش در سال با قیمت آن روز دلار ، حدود ۲ میلیارد تومان می شده است. غیر از همه جلسات سالانه و ماموریت ها و پروازهای بیزنس کلاس و ...

حالا این پست به تاج رسیده. تاج با اینکه بر خلاف کفاشیان زبان نمی داند و باید با مترجم در تمامی جلسات حاضر باشد، خیلی خوب توانسته مسیرهای لابی گری حرفه ای برای رسیدن به کرسی بین المللی را پیگیری کند. او ابتدا سعی کرد بزرگترین خلا کفاشیان را برطرف کند.

 

 

کفاشیان در زمان انتخاباتی که اینفانتینو در آن رئیس فیفا شد، به خاطر رفاقت صمیمی با گروه شیخ احمد که در اوج قدرت بود، حتی در زمان سفر اینفانتینو به تهران برخورد و استقبالی سرد از مرد ایتالیایی داشت. اینفانتینو را دولت ایران به تهران آورد اما کفاشیان میزبان گرمی نبود و اینفانتینو در ترک ایران به این باور نرسید که رای ایران را هم در سبد آرایش داشته است.

تاج اما بلافاصله بعد از روی کار آمدن از همان مسیر دیپلماتیک و تلاش شخصی کاری کرد که رابطه اش با اینفانتینو به طور شخصی گرم شود.

روابطی که تا به حال دو بار و در بزرنگاه های سخت، اینفانتینو را به تهران کشانده و ناجی تاج در چالش های سخت داخلی مثل قانون منع به کارگیری بازنشستگان شده است.

با فروپاشی امپراتوری شیخ احمد کویتی پس از رسوایی های بلاتر و ماجراهای رشوه ها که با گرفتن کرسی این شیخ و حساسیت های بعدی پیش آمد، تاج خیلی خوب توانست با رئیس بحرینی فوتبال آسیا روابطی از نو بسازد.

او در بزنگاهی که عربستان و امارات و حتی خود بحرین پشت شیخ سلمان را خالی کرده بودند، در کنار این بحرینی قانونی را تصویب کرد که اجازه می داد رئیس ای اف سی بدون نیاز به معرفی از سوی فدراسیون کشورش با معرفی از سوی دو فدراسیون دیگر کاندیدا شود. قانونی که تصویبش ضربه بزرگی به نامزدهای عربستانی داد و آنها را وادار به تعامل با شیخ سلمان کرد. البته شیخ بحرینی فارغ از مسائل سیاسی در دو سال گذشته در مسئله ورود بانوان به ورزشگاه ها و ماجرای نداشتن مجوز حرفه ای استقلال و پزسپولیس ، آوانس های بزرگی به فوتبال ایران داد.

این ها برگ های برنده تاج شد تا به راحتی و بی رقیب کرسی نایب رئیسی آسیا را بگیرد در جایگاهی که عربستان و امارات هم حضور ندارند. او اما اینکه چقدر از این کرسی استقاده می کند پرسش کلیدی فوتبال ملی ماست.

 

اینکه سرانجام تقویم کشنده لیگ قهرمانان برای فوتبال ملی کشورهای غرب آسیا تغییر می کند یا نه؟ اینکه در زمان بازی های ملی فرمول سید بندی مسابقات به کمک فوتبال ایران می آید؟ اینکه در جذب اعتبارات ملی و گرفتن میزبانی های بزرگ که درآمدزا باشند تحولی ایجاد می شود یا نه؟ یا اینکه باز این جایگاه همان کرسی دو میلیارد تومانی برای صاحبش خواهد بود؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.