«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که جمعه منتشر شده گفته کشورش «هرگز» اجازه نخواهد داد عربستان سعودی به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شده و امنیت اسرائیل و آمریکا را تهدید کند.

پامپئو در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز گفت: «ما هرگز برای سعودی‌ها چک ۱۵۰ میلیارد دلاری نخواهیم نوشت و این قابلیت که اسرائیل و ایالات متحده را با سلاح هسته‌ای تهدید کنند تقدیم آنها نخواهیم کرد.»

منظور وزیر خارجه آمریکا از «۱۵۰ میلیارد دلار» اشاره به پولی است که منتقدان برجام در آمریکا ادعا می‌کنند بعد از اجرایی شدن این توافق هسته‌ای در دی‌ماه ۱۳۹۴ نصیب ایران شده است. دولت آمریکا بعد از این توافق، مقادیری از دارایی‌های بلوکه شده متعلق به ایران را آزاد کرده است.

پامپئو در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا اجازه خواهد داد عربستان سعودی به قدرت هسته‌ای تبدیل شود گفت: «اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد. اجازه نمی‌دهیم این اتفاق در هیچ جای دنیا رخ دهد.»

اولین رآکتور هسته‌ای عربستان سعودی قرار است تا پایان سال جاری میلادی تکمیل شود. طراح این رآکتور ۳۰ کیلو واتی یک شرکت دولتی در آرژانتین است که قرار است سوخت هسته‌ای مورد نیاز برای این رآکتور را هم تأمین کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.