العرب نوشت: بی شک، سه عامل فرهنگی مهم این تغییر بزرگ را رهبری می‌کند؛ که عامل اول مربوط به آن است که این گروه سنی جوان یک تجربه تاریخی مختلف در رابطه با اسرائیل دارند؛ چرا که طیف وسیعی از جوانان آمریکایی خاطرات مستقیمی از جنگ‌های عربی اسرائیلی که از دهه‌ها پیش موجودیت تل اویو را تهدید می‌کرد، ندارند. علاوه بر اینکه ارتباط مستقیمی با اعضای نسل هولوکاست ندارند.

تغییرات جمعیتی در ایالات متحده و اسرائیل می‌تواند یک دینامیک سیاسی خلق کند که باعث بروز اختلافاتی بین دو هم پیمان، در خصوص استراتژی منطقه‌ای شان می‌شود. در این شرایط، نسل جوان آمریکا آماده است تا اسرائیل را محکوم کرده و مسئولیت عدم پیشرفت عملیات صلح اسرائیل و فلسطین را متوجه آن کند.

عامل دوم: طبق نظر سنجی ها، جوان آمریکایی نسبت به نسل‌های پیشین از تدیّن کمتری برخوردار است؛ در حالی که دین یک عامل اصلی در موضع گیری در قبال اسرائیل است.

عامل سوم: از مهمترین دلایلی که موجب تغییرات بزرگی می‌شود آن است که نسبت جوانان آمریکایی «مسلمان» رو به افزایش است.

دلیل این مساله آن است که ساکنان مسلمان ایالات متحده در منطقه بزرگی سکونت دارند که برای ایجاد تغییرات اثرگذار در جریان عملیات سیاسی در ایالات متحده کفایت می‌کند و ایشان می‌توانند از نفوذ خود در انتخابات حزب دموکرات و جمهوری خواه استفاده کنند.

تغییرات جمعیتی مهم در آمریکا، سهم زیادی در تغییر ساختار سیاسی این کشور در قبال روابط سیاستمداران با اسرائیل دارد. اینگونه تحولات جمعیتی منجر به تناقض استراتژیک می‌شود؛ به این دلیل که به حمایت خارجی نیاز دارد که قطعا مهمترین حامی آن، ایالات متحده است و می‌تواند برتری نظامی و توازن اقتصادی آن را حفظ کند.

علاوه بر اینکه ترکیب جمعیتی متغیّر در آمریکا، سیاست‌هایی که مخالف منافع منطقه‌ای ایالات متحده باشد را تغییر داده و ائتلاف بین واشنگتن و تل آویو را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در زمان حاضر ظاهرا همه چیز عادی است؛ نخست وزیر اسرائیل سعی می‌کند از هدایای ترامپ در معرکه انتخاباتی به نفع خود استفاده کند و دونالد ترامپ هم برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چشم به حمایت لابی‌های اسرائیلی دارد.

اما در آینده تغییرات جمعیتی گسترده در ایالات متحده به سیاستمداران آمریکایی آزادی بیشتری می‌دهد تا بار دیگر در مورد نقش اسرائیل در استراتژی آمریکا در دو سطح منطقه‌ای و جهانی، بحث کنند. در واقع با رسیدن هر دوره انتخابات، این تغییرات بیشتر نمایان می‌شود.

قطعا اسرائیل تلاش زیادی می‌کند تا مانع از بروز این تحول در سیاست داخلی ایالات متحده شده و حمایت آمریکا از تل آویو را حفظ کند. این در حالی است که براساس منطق هیچ دوست و دشمنی دائمی نیستند، اسرائیل در سال‌های اخیر تلاش کرده است روابط خود با چین و روسیه را بهبود بخشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.