غلامرضا شریعتی روز شنبه در ارائه گزارش آخرین وضعیت خوزستان به ستاد مدیریت بحران کشور که از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد، اظهارداشت: از روزهای سه ‌شنبه و چهارشنبه آورد آب‌ های ناشی از بارندگی در روزهای یکشنبه و دوشنبه دیگر استان ها به سمت خوزستان روانه می شود و پیش بینی می شود استان تا پنج روز بعد از آن نیز بطور حاد دچار گرفتاری ها و پیامدهای مختلف این وضعیت باشد.

رئیس شورای تامین خوزستان افزود: برآوردها دال بر این است که ظرف پنج روز آینده ۲ میلیارد و ۹۵۶ میلیون مترمکعب آب وارد استان می شود.

وی تصریح کرد: بخشی از این آوردها از کارون به سمت دز و کرخه منتقل شده به این معنی که آورد به سمت این دو سد نسبت به پیش بینی های قبلی افزایش پیدا می کند.

رئیس شورای برنامه ریزی استان ادامه داد:طبق پیش بینی ها طی ۱۴ روز آینده ورودی سیلاب به استان نزدیک به ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که امیداریم پیش بینی صورت گرفته اشتباه باشد.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه ۲۰ فروردین نیز موج جدیدی از بارش ها را خواهیم داشت، گفت: تا الان با چنگ و دندان در حال مراقبت و محافظت از شهرها و روستاها هستیم که با این وجود در منطقه بامدژ اهواز ۲ روستا در معرض آسیب بودند و سیل بند آنها شکست.

وی با بیان اینکه مردم حاضر به ترک خانه و محل روستا نیستند، یادآور شد: با این وجود مراقبت های لازم در منطقه صورت گرفته و مشکلی رخ نداده است.

استاندار خوزستان از تشدید نظارت ها و مراقبت ها در دیگر مناطق استان خبر داد و افزود: در برخی از روستاهای دیگر که معرض خطر بودند با وجود اینکه مشکل خاصی برای آنها پیش نیامد و سیل بند آنها شکسته نشد اما تخلیه ساکنین صورت گرفت.

وی تصریح کرد: این اقدام مدیریت بحران به منظور تقویت و مراقبت از جان مردم صورت گرفته است.

شریعتی شهر رفیع را یکی از مناطق در معرض خطر اعلام کرد و گفت: در همین راستا محل ورودی آب به تالاب هورالعظیم باز شد و در حال تقوتب سیل بندها در این منطقه هستیم.

تخلیه روستاهای ابوفروش و عصافره

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ساعاتی پیش یک سیل بند در روستای عصافره از توابع شهر سوسنگر شکسته شد، افزود: به همین دلیل این روستا و یک روستای دیگر به نام ابوفروش در حال تخلیه هستند ولی با این وجود برای اینکه مانع پیشروی آب در این روستاها شویم ترمیم سیل بندها همچنان ادامه دارد .

وی گفت: در حال حاضر با تلاش های شبانه روزی که صورت گرفته است خوزستان مشکل خاصی ندارد اما استان در معرض تهدید مشکلات ناشی از سیلاب قرار دارد.

نماینده عالی دولت در استان به حجم مخزن سد دز اشاره کرد و گفت: حجم موجود در این سد بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب است.

شریعتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خروجی سد دز یکهزار و ۸۵۰ متر مکعب بر ثانیه بوده و با این وجود ورودی سد یکهزار و ۱۵۰ متر مکعب بر ثانیه است.

وی میزان خروجی آب سد کرخه را ۷۱۰ مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و ادامه داد: ورودی آب به این سد ۹۶۰ متر مکعب بر ثانیه است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین خروجی سد کارون یکهزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه است که ورودی آن به همین میزان ثبت شده و از همین بابت باید تاکید کرد که حجم خالی مخازن سدهای استان در شرایط مناسبی نیست اما با خروجی های درحال انجام سعی می شود که اوضاع به ویژه در سد دز بهبود پیدا کند.

نگرانی ویژه در سد دز

شریعتی مهم ترین نگرانی موجود در استان را ناشی حجم بالای آب ذخیره شده در سد دز اعلام کرد و گفت: آورد آب ها و مدل های جدید نشان می دهد که آورد آب در سد دز رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: در صورت تداوم این روند ممکن است مجبور شویم که خروجی دز را به ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه هم برسانیم و این شهرها و روستاهای بیشتری را در سطح استان تهدید می کند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در این صورت در مقطع اهواز یک هزار و ۳۰۰ متر مکعب از رودخانه کارون و ۲هزار متر مکعب هم از دز عبور می کند .

وی از وضعیت بحرانی شهر سوسنگرد تا روز گذشته خبر داد و گفت: بر همین اساس تجهیزات استان به سمت این شهر گسیل شدند تا با ایجاد سیل بندهای جدید حفاظت های لازم صورت بگیرد و در حال حاضر می توان گفت هم اکنون امنیت در منطقه بالا است .

به گزارش ایرنا بارندگی های گسترده توام با رعد و برق ناشی از ورود سامانه بارشی قوی از صبح روز یکشنبه تا اوایل وقت سه شنبه به مدت ۴۸ساعت سراسر خوزستان را فرا می گیرد از این رو احتمال طغیان رودخانه ها و مسیل ها ، بروز سیلاب و آبگرفتگی مزارع کشاورزی و منازل مردم روستاهای حاشیه رودخانه های کارون ، دز و کرخه در محدوده برخی شهرها و روستاهای حاشیه این رودخانه ها وجود دارد.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری روز جمعه در سفر یک روزه به خوزستان به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم لازم برای پیشگیری و به حداقل رساندن خسارات ناشی از فعالیت سامانه بارشی که منجر به بروز سیلاب و رهاسازی آب سدهای دز و کرخه خواهد شد وارد اهواز شد و پس از بازدید هوایی از مناطق غربی استان و شمال اهواز ، در نشست فوق العاده مدیریت بحران استانداری خوزستان شرکت کرد.

اردکانیان وزیر نیرو هم به دستور رییس جمهوری به منظور کمک به مدیریت بحران و کنترل آب مخازن سدهای استان خوزستان و پیشگیری از سیلاب های احتمالی ، در استان ماند تا هماهنگی بیشتری بین دستگاه های اجرایی و عملیاتی برای مقابله و کنترل سیلاب ایجاد کند.

در روزهای اخیر بخش مهمی از ماشین آلات سنگین دستگاه های دولتی خوزستان و استان های همجوار برای کنترل سیلاب احتمالی به مناطق خطرخیز خوزستان گسیل شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.