در تعطیلات نوروزی حتما در کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی از اصولگرا تا اصلاح‌طلب، دولتی و غیر دولتی و حتی کانال‌های فان و سرگرمی، با مواردی خاص، زیاد روبروشده‌اید! دعوت به تماشای سریال‌ها و برنامه‌های ویژه نوروز تلویزیون!

چند سال قبل که سینمای ایران به رکودی جدی رفته بود، یکباره رونق بزرگی در فروش رخ داد. ساخت چند فیلم کمدی مثل سالوادور و ۵۰ کیلو آلبالو و تغییر الگوی آگهی دهی فیلم ها سبب این رشد ناگهانی درآمدهای شان شد. تهیه کننده های فیلم‌ها که برای پخش تیزرهای شان در تلویزیون مشکل داشتند به شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان آگهی دادند. اتفاقی که باعث اعتراضات بسیاری از سوی سیما و ورود نهادهای نظارتی و البته قوه قضاییه شد تا جلوی این روند گرفته شود.

حالا اما با گذشت چند سال و درحالی که انتقادها از نحوه اداره تلویزیون در برخورد با مخاطبان روز به روز بیشتر می‌شود و دیگر حتی اصولگرایان سنتی هم از شیوه مدیریت سیما و سلبریتی محوری و مسابقات بخت آزمایی انتقاد می‌کنند و مدام واژه‌هایی چون کازینو درباره رفتار درآمدزایی تلویزیون استفاده می‌شود، در تناقضی عجیب با ابلاغ رسمی، مدیران رسانه ملی برای برنامه‌های تولیدی‌شان در نوروز ۹۸ دست به دامن شبکه‌های اجتماعی شده اند و از کانال باشگاه خبرنگاران تا ایسنا و فارس و گیزمیز و کاف، آگهی‌هایی دیده می‌شود که تبلیغ سریال‌های تلویزیونی است.

این در حالی است که سیاست رسمی تلویزیون همچنان نادیده گرفتن تلگرام است در حالی که اغلب برنامه‌های تلویزیون در این پیام رسان، کانال مخصوص به خود را دارند و بسیار هم فعال هستند. نکته جالب‌تر در خصوص تبلیغ ویژه برنامه‌های نوروزی سیما، تبلیغ پیج اینستاگرامی برنامه‌هاست به طوری که سریال نوروزی شبکه سه، آدرس صفحه اینستاگرام خود را به صورت زیر نویس در زمان پخش سریال تبلیغ می‌کند؛ همان اینستاگرامی که چندی پیش برخی همسویان با رسانه ملی، خواستار فیلترشدن آن بودند و برایش مستندهایی هم ساختند!

حالا تلویزیونی که مدعی بود مخاطبانش بالاتر از هر نوع رسانه‌ای است و این رسانه‌های نوظهور تهدید برای ش محسوب نمی‌شود، دست به دامن شبکه‌های اجتماعی شده که در بسیاری اوقات، سوژه‌های برنامه سازی و یا تهیه اخبارش را تامین می‌کنند اما همچنان به عقب ماندن از حضور در میان مردم از طریق همین شبکه‌های اجتماعی اعتراف نمی‌کند؛ مانند شکست سنگین پروژه پیام‌رسان‌های داخلی!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.