گرانی پیاز که از هفته های پایانی سال ۹۷ آغاز شده بود، همچنان در سال جدید ادامه یافته و سبب شده است تا بهای این محصول از مرز ۱۴ هزار تومان نیز بگذرد.

پیش از این قیمت هر کیلوگرم پیاز در بدترین شرایط ۲ تا ۳ هزار تومان بود و بعد به حدود ۴۸۰۰ تومان رسید اما در روزهای پایانی سال ۹۷ به یکباره از مرز هشت هزار تومان عبور کرد و حتی ۱۱ هزار تومان نیز به فروش رفت.

با وجود پیش بینی دست اندرکاران وزارت جهادکشاورزی برای کاهش نرخ این محصول کاربردی در سبد غذایی خانوار ایرانی، قیمت آن کاهش نیافته است.

کارشناسان بخش کشاورزی براین باورند کاهش نرخ برابری پول ملی در برابر ارزهای جهانی، میل به صادرات محصولات کشاورزی را افزایش داده و اکنون شاهد افزایش حجم صادرات پیاز و دیگر محصولات صیفی به عراق هستیم.

با این حال برخی نیز بر این باورند ترافیک شب عید جاده ها، تعطیلی ایام نوروز و وقوع سیلاب در مناطق مختلف کشور در سیستم حمل و نقل پیاز ایجاد مشکل کرد و در نتیجه بر گرانی محصولات صیفی اثر گذاشت.

البته ناگفته نماند که هر ساله در شب عید و ایام نوروز مشکلاتی از جمله ترافیک و تاخیر در خدمات رسانی سیستم حمل و نقل روبرو بودیم، اما مردم پیاز را با قیمت ۱۴ هزار تومان خریداری نمی کردند.

برخی از کارشناسان می گویند به طور حتم بروز سیل های اخیر و از بین رفتن بخش قابل توجهی از محصولات صیفی در استان های سیل زده شده که در نرخ این محصولات تاثیر می گذارد.

طبق نرخ نامه عمده فروشی اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران قیمت هر کیلو انواع پیاز زرد، شیری و قرمز برای دوره ۲۷ اسفندماه ۹۷ تا پنجم فروردین ۹۸ بین ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان بود اما به دلیل گرانی قیمت پیاز در روزهای پایانی سال ۹۷ دیگر این محصول در میادین میوه و تره بار شهرداری عرضه نمی شد.

طبق آمار ۹ ماهه معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی امسال ۲.۲ میلیون تن پیاز در کشور تولید شده که ۲۱۷.۳ هزارتن آن صادر شده است.

در واپسین روزهای سال گذشته «حسین اصغری» مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت پیاز در روزهای ابتدایی سال جدید خبر داده و گفته بود: بارندگی ها در استان های خوزستان و جنوب کرمان برداشت محصولاتی همچون پیاز و سیب زمین و خیار را با مشکل مواجه ساخته و پیش بینی می شود طی هفته آینده و از سرگیری برداشت و حمل و نقل قیمت ها متعادل شود.

وی گفته بود، هر ساله در ایام نوروز با کمبود شدید وسایل نقلیه باری و محدودیت های ترافیکی وسایل باری سنگین در جاده های پر تردد کشور مواجه هستیم که این موضوع خود تاثیر منفی بر بازار عرضه محصولات سبزی و سیفی که به طور عمده فساد پذیر هستند بر جای می گذارد.

با این حال این پیش بینی ها محقق نشد زیرا درگیر شدن چندین استان با بارش های شدید، وقوع سیل در برخی استان ها و نیز تداوم اختلال در سیستم حمل و نقل بار اجازه نداد که بازار محصولات صیفی به شرایط عادی بازگردد به طوری که این روزها نه تنها پیاز بلکه سیب زمینی، خیار و گوجه فرنگی نیز با قیمت های گزاف به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

بررسی ها نشان می دهد که سیب زمینی و پیاز اغلب در استان های جنوبی کشور نظیر سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، خوزستان، جنوب کرمان، ایلام، کرمانشاه و نیز گلستان کشت می شود که در دو هفته گذشته درگیر بارش های بهاری و وقوع سیلاب بوده اند.

مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهادکشاورزی بر این باورست افزایش صادرات محصولات سبزی و صیفی و نیز ورود کشورهای متقاضی جدید از جمله مسایلی است که باید برای مدیریت آن ساز کار مناسب و ویژه ای اندیشیده شود تا تعادل بازار را در مقاطع خاص برهم نزند.

** صادرات پیاز و سیب زمینی ممنوع شد

پس از آنکه تصاویری از صف طویل کامیون های حامل پیاز و سیب زمینی در مرزهای غربی کشور در فضای مجازی دست به دست شد که واکنش منفی کاربران را به دنبال داشت، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: به منظور تنظیم بازار داخلی سیب زمینی و پیاز، صادرات این محصولات از پانزدهم فروردین ماه ممنوع شده است.

«عباس قبادی» به خبرنگار ایرنا گفت: در هفته های گذشته، صادرات پیاز به کشورهای همسایه بویژه عراق به یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول تبدیل شد و به همین دلیل ستاد تنظیم بازار صادرات پیاز و سیب زمینی را ممنوع کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.