دربی تهران یک پدیده نادر در فوتبال ایران است. شاید یکی از معدود شباهت‌های فوتبال در ایران با سایر کشورهای جهان همین دربی دوست‌داشتنی باشد. استقلال و پرسپولیس دو قطب فراموش نشدنی فوتبال ایران هستند و رقابت بی پایان آن ها، همیشه تیتر نخست روزنامه های ورزشی و حتی غیرورزشی ایران بوده است. این روزها که دربی وزنه سنگینی برای تعیین قهرمان لیگ برتر است، هیجان ویژه ای پیرامون جنگ استقلال و پرسپولیس برقرار شده که نتیجه آن هر چه چیزی باشد به نفع پیشرفت فوتبال ایران است.

سرخابی ها تا امروز ۶۳ بار در مسابقات لیگی مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. به جز تنها تقابل آن ها در جام قدس که با پیروزی استقلال همراه بود، این دو تیم ۳ بار در لیگ منطقه ای، ۱۰ بار در جام تخت جمشید و ۱۴ بار در لیگ آزادگان به مصاف همدگیر رفته اند. اما بیشترین رقابت دربی در لیگ برتر بوده، همان جایی که نتیجه ۳۵ بازی دو تیم کاملا مساوی است. استقلال و پرسپولیس هر کدام ۸ دربی را برده اند و ۱۹ بار هم با تساوی زمین بازی را ترک کرده اند. در مجموع ۶۳ دربی اما پرسپولیس آمار بهتری دارد. آن ها ۲۷ بار پیروز شده اند آن هم در حالی که استقلال تنها ۱۸ بازی را برده و ۱۸ رقابت هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

در مجموع ۸۸ دربی اما ۱۶۸ گل ثبت شده که سهم استقلالی ها ۸۳ گل است. پرسپولیس با دو گل بیشتر، ۸۵ گل در همه دربی ها برای خودش دشت کرده که توسط ۵۲ بازیکن به دست آمده است. آن هم در شرایطی گلزن های استقلالی دربی ۵۰ نفر هستند. با در نظر گرفتن سه بازیکنی هم برای پرسپولیس و هم برای استقلال گلزنی کرده اند، در مجموع ۹۹ بازیکن در دربی های تهران دروازه ها را گشوده اند. بنابراین هرکس در دربی دهم فروردین اولین گل دربی اش را به ثمر برساند، صدمین گلزن تاریخ دربی نام می گیرد.

در تاریخ دربی، این مسابقه هشت بار در فروردین ماه برگزار شده است. ظاهرا تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای برگزاری دربی نیست چرا که ۵ بازی از ۸ رقابت دو تیم در نخستین ماه سال با تساوی به پایان رسیده است. سهم دو تیم از سه بازی دیگر اما به نفع پرسپولیس است. استقلال تنها یک بار دربی های فروردینی را برده اما پرسپولیس دو دربی نوروزی را برنده بوده است. آخرین و جذاب ترین مورد آن به دربی هشتاد و سوم باز می گردد؛ جایی که پرسپولیس با نتیجه ۲-۴ رقیب دیرینه اش را شکست داد.

در دربی های لیگ برتر، استقلال گلزنان کمتری دارد. آبی ها ۲۲ بازیکن دارند که در هجده دوره لیگ برتر مجموعا بیش از دو گل به حریف زده اند. در میان این ۲۲ استقلالی، فرهاد مجیدی با چهار گل رکورددار است. آرش برهانی، رضا عنایتی، امید روانخواه و مجتبی جباری در کنار کاوه رضایی و میلاد میداوودی تعدادی از گلزنان استقلالی دربی هستند که هر کدام دو گل در ورزشگاه آزادی به ثمر رسانده اند. شرایط پرسپولیس هم در گلزنی دربی های لیگ برتری مساعد است. آن ها ۲۷ گلزن در این مسابقات داشته اند. با این حال بهترین ستاره آنان در گلزنی دربی ها، ایمون زاید است که در یک مسابقه سه گل زد و نامش در تاریخ دربی های ایران جاودانه شد. محسن خلیلی، مهدی طارمی، علی علی پور و سروش رفیعی از دیگر پرسپولیسی های دو گله هستند که می توانند در دهم فروردین ۹۸ تاریخ سازی کنند. علیرضا نیکبخت، علی کریمی، زنده یاد هادی نوروزی و مرحوم مهرداد اولادی از گلزنان دربی بوده اند که رکورد گلزنی آن ها در شهرآورد روی عدد دو به پایان رسید.

در دروازه، پرسپولیس و استقلال هر دو تاریخ غنی‌ای دارند. زنده یاد ناصر حجازی با ۱۶ دربی، با اختلاف باسابقه‌ترین سنگربان تاریخ دربی است. پس از او وحید قلیچ از پرسپولیس با ۹ دربی دروازه‌بان مطمئن سال های دور سرخ های تهران است. اگر وحید طالب لو با حضور در هفت دربی پیاپی رکورد جالبی را به نام خودش ثبت کرده، نیلسون در دروازه پرسپولیس دربی ها را با  چهار کلین شیت به پایان برده است. او مجموعا ۴۰۵ دقیقه از استقلال گل نخورد. با این حال مهدی رحمتی رکورددار بسته نگه داشتن دروازه دربی ها است. او ۹ بار دربی ها را بدون گل خورده ترک کرده است و از این لحاظ بالاتر از احمدرضا عابدزاده با ۵ کلین شیت قرار می گیرد. بیرانوند اما مثل همه آمارهایش، در دربی هم روند مثبتی دارد. او ۳ دربی از ۵ دربی عمرش را با کلین شیت به پایان برده و اگر در پرسپولیس بماند، باید منتظر رکوردشکنی های او در دروازه های تهران باشیم.

برانکو که از هفته‌ های واپسین لیگ چهاردهم به پرسپولیس پیوست در مجموع ۱۱۸ دیداری که سرمربی پرسپولیس بوده ۲۴۰ امتیاز بدست آورده و با میانگین ۲.۰۳ امتیاز در هر بازی موفق‌ ترین مربی تاریخ لیگ برتر است. وینفرد شفر سرمربی آلمانی استقلال از هفته نهم فصل گذشته سرمربی آبی‌پوشان شد و در ۴۴ بازی ۸۹ امتیاز کسب کرد تا با میانگین ۲.۰۲ به دومین مربی موفق از نظر میانگین امتیاز در تاریخ لیگ برتر تبدیل شود. این دو مربی میان همه مربیانی که بیش از ۳۰ بازی در تاریخ لیگ برتر مربی‌گری کردند تنها مربیانی هستند که متوسط بیش از دو امتیاز را از هر بازی گرفته اند.

ده دربی تهران با حضور دو سرمربی خارجی در دو سوی میدان آغاز شده است. پرسپولیسی ها چهار بار برنده این شهرآورد های خارجی بوده اند و سهم استقلال سه پیروزی بوده است. در این میان سه رقابت هم با تساوی به پایان رسیده است. بنابراین دربی دهم فروردین یازدهمین دربی تاریخ است که با دو سرمربی خارجی برگزار می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.