بعیدی نژاد روز سه شنبه با انتشار پیامی درتوییترافزود که این نهاد ناظر بر رسانه‌های صوتی وتصویری انگلستان در توضیحات بعدی تشریح کرده که آن شبکه با تعدیل مواضع خود سعی کرده که فضای اتهام علیه خود را تغییر دهد.

پس از پخش مصاحبه شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه که از حمله تروریستی به شهر اهواز تمجید کرده بود سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن این اقدام را نقض صریح قانون و نماد آشکار حمایت از تروریسم خوانده و به آفکام شکایت کرده بود.

ایران اینترنشنال یک شبکهٔ تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان با تمرکز بر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی است که مرکز آن در لندن قرار دارد. این شبکه از روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶پخش برنامه‌های خود را آغاز کرد.

روزنامه گاردین درمقالاتی از وابستگی ایران اینترنشنال به کمک‌های مالی ولیعهد عربستان خبر داده است.برپایه آخرین گزارش این روزنامه، عربستان ۲۵۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی ایران اینترنشنال که هیچ‌گونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه کرده است.

پیش‌تر وزارت امور خارجه انگلیس، طرح شکایت تهران از شبکه ایران اینترنشنال از مسیر آفکام را بهترین گزینه اعلام کرده بود.

سفیر ایران درانگلیس افزود:گزارش ۱۳صفحه‌ای آفکام شرح تمامی جزئیات اقدامات این شبکه برای تعدیل مواضع خود در روزگزارش حادثه می‌باشد. درنهایت آفکام جمع‌بندی کرده که با اقدامات اصلاحی بعدی، آن شبکه اقدام غیرقابل‌قبول اولیه خود را رفع نموده و خود را از نقض قوانین رهانیده است و لذا مستحق برخورد قانونی نیست.

بعیدی نژاد در عین ‌حال اشاره داشت:یک مشکل بررسی آفکام آن است که به جای مبنا قرار دادن برنامه «پخش زنده» که مجری در تماس تلفنی مستقیم، به نماینده گروه تروریستی الاحوازیه خوش‌آمد می‌گوید، پخش تکراری برنامه را ملاک قرار داده که برنامه «ضبط‌ شده» تلقی می‌شده و اعمال قوانین رسانه‌ای نسبت به این دو نوع برنامه متفاوت است.

وی تصریح کرد: گزارش آفکام به‌روشنی تشریح می‌کندکه با توجه به شکایت فوری سفارت ایران، شبکه ایران اینترنشنال بلافاصله با عمل به توصیه‌ های اضطراری وکلای خود و از طریق تغییر لحن و زیرنویس‌ها و به‌ویژه مصاحبه‌هایی که در طول آن روز انجام می‌دهند فضای شبکه و برنامه‌ها را تغییر می دهند.

سفیرایران عنوان کرد: با تغییر فضای شبکه و تعدیل موضع اولیه بر اساس نظر وکلا، آن شبکه سعی می‌کند از اتخاذ اقدامات عملی آفکام علیه خود مصون بماند و زمینه‌های لازم برای تبرئه خود را فراهم کند. 

وی در پایان نوشت:این شبکه باید درس بزرگی از رفتار کاملاً غلط و غیرقانونی خود گرفته باشد و چنین بی‌قانونی در آینده تکرار نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.