عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه دوشنبه در جلسه با علما و معتمدین اهل سنت و شیعه گلستان، اظهار کرد: این استان سابقه چندین باره در وقوع سیلاب دارد که تمرکز کارشناسانه برای تهیه طرح های جامع مدیریت این پدیده طبیعی می تواند منجر به پایان بروز این حوادث و بهره برداری کامل از باران های شدید به سود توسعه استان باشد.

وزیر کشور گفت: تهیه طرح جامع مدیریت سیلاب برای استان سیل خیز گلستان با هدف کاهش خسارت های ناشی از بارش های شدید و به راه افتادن جریان سیل ضروری است.

وی بیان کرد: در حادثه اخیر اگر سد نرماب در شرق گلستان به تکمیل و بهره برداری می رسید، می توانست مانع به راه افتادن جریان آب در رودخانه ها و وقوع سیل شود.

وزیر کشور در ادامه گفت: یکی از مهمترین موارد ضروری در رسیدگی به مناطق سیل زده گلستان، لایروبی گرگانرود در مسیر انتهایی و نزدیک به دریای خزر است که اجرای این طرح برای تخلیه سریع تر به نیروهای ارتش و سپاه واگذار شد.

رحمانی فضلی ادامه داد: جبران خسارت های سیل گلستان، یکی از نکات مهم و مورد توجه دولت است که در این راه، سازمان مدیریت بحران کشور موظف شده در مدت ۱۰ روز این خسارت‌ها را ارزیابی و به وزارت کشور ارائه کند.

وی همچنین از برخی بدرفتاری ها در فضای مجازی نسبت به عملکرد دولت در سیل گلستان گلایه کرد و گفت: برخی افراد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به دنبال عقده‌گشایی سیاسی هستند و از هر فرصتی حتی نمایش رنج مردم برای جذب آرای بیشتر در صندوق های انتخابات دریغ نمی کنند.

وزیر کشور بیان کرد: نباید داغ مردم با تکرار و بازنشر تصاویر تلخ این گونه حوادث تازه شده و آن ها را ناامید کرد چرا که با روضه خوانی و سیاه‌نمایی، مشکل کشور برطرف نمی شود.

رحمانی فضلی افزود: مدیریت خسارت روحی و روانی، عنصر مهم مدیریت بحران های طبیعی و بلایای مانند سیل و زلزله است که نباید از آن غفلت کرد.

وی گفت: به مراجع قضایی و دادستان گفته‌ام با عوامل که با نشر خبر دروغ و کذب به دنبال بزرگنمایی مشکلات مناطق سیل‌زده هستند، برخورد قانونی شود تا آرامش عمومی و روانی خسارت دیدگان تامین شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.