وب سایت شبکه خبری الجزیره  در گزارشی به قلم آیت طاهر نوشت: اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تحقیقات رابرت مولر تبرئه شود، با پرونده های متعدد دیگری روبروست.

الجزیره در گزارشی مفصل از پرونده های ترامپ در ادامه یادآور می شود که فضای سیاسی حاکم بر آمریکا، شبیه دوره انتخابات است. اما این روزها همه در واشنگتن منتظر مشخص شدن نام رئیس جمهور آمریکا نیستند، بلکه منتظرند تا واقعیت شک و تردیدها درباره ارتباط او و ستاد تبلیغاتی اش با روسها که توانست دونالد ترامپ را به کاخ سفید برساند، مشخص شود.

رابرت مولر بازرس ویژه، پس از بیست و دو ماه تحقیقات درباره این ادعاها، گزارش خود را به ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا ارائه کرد. ویلیام بار گفت اختیارات کافی در اختیار دارد تا بخش هایی از گزارش را انتخاب کند و آن را به اطلاع کنگره برساند. ویلیام بار افزود امکان این اقدام را که همه جزئیات این گزارش را در اختیار مردم آمریکا قرار دهد، بررسی می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: اعضای کنگره به ویژه دموکرات ها که در مجلس نمایندگان اکثریت دارند، برای تحقق این اقدام، تلاش می کنند. آنها می توانند رابرت مولر را به جلسه استماع علنی بیاورند، تا پس از سوگند خوردن، نتیجه تحقیقات خود را فاش کند. اما دموکرات ها پیش داوری و عجله نمی کنند، هر چند که خود را برای نبرد سیاسی با کاخ سفید آماده می کنند.

 

دموکرات ها می گویند هیچ کسی فراتر از قانون نیست و افشا نشدن نتایج گزارش مولر، این سوال را مطرح خواهد کرد که می خواهند چه چیزی را پنهان کنند. دموکرات ها همچنین خواهان آن هستند که دونالد ترامپ قبل از انتشار عمومی گزارش مولر از نتیجه آن اطلاع پیدا نکند.

در ظاهر، حتی رئیس جمهور آمریکا هم مخالف نتایج این گزارش نیست. هر چند که همه این تحقیقات را چرند توصیف می کند و به تلاش برای زیر سوال بردن اعتبار رابرت مولر و مرتبط کردن او به دموکرات ها، ادامه می دهد.

گزارش مولر شامل سخنان شاهدانی از هیئت منصفه و نیز گزارش سری از تحقیقات اف بی آی است. ماموریت تیم رابرت مولر، مشخص کردن این مسئله است که آیا هیچ یک از اعضای ستاد تبلیغاتی ترامپ، با روسها برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ توطئه چینی کرده است و آیا رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد مانع در تحقق عدالت در این باره تلاش کرده است؟

می دانیم که کارآگاهان آمریکایی تماس های متعدد بین روسها و افراد نزدیک به دونالد ترامپ را کشف کردند و شماری از دستیاران نزدیک ترامپ، در این باره متهم شدند.

خبرهای اولیه حاکی از آن است که رابرت مولر، اتهامات اضافی در این پرونده مطرح نکرده است. به همین علت، حقوقدانان این سوال را مطرح می کنند که آیا مضمون گزارش مولر از وقایع و سخنان شاهدان، می تواند مقدمه تشکیل یک پرونده کیفری باشد؟

بعضی از سیاستمداران آمریکایی نگران آن هستند که تخلفات بزرگ احتمالی، نادیده گرفته شود.

اطرافیان رئیس جمهور آمریکا هر چند با احتیاط، مطمئن به نظر می رسند که این گزارش، رسوایی بزرگی به راه نخواهد انداخت. اما حتی در غیر اینصورت هم ترامپ همچنان با تحقیقات دادستان نیویورک در پرونده تلاش برای ساکت کردن دو بازیگر فیلم های غیراخلاقی با هدف تاثیر گذاشتن بر نتیجه انتخاباتی روبروست که در آن پیروز شد. اما تحقیقات و محاکمه های فدرالی در نیویورک، واشنگتن و ایالت ویرجینیا که به فعالیت های مالی ترامپ و شرکت های او ارتباط دارد، با پایان ماموریت مولر، متوقف نخواهد شد. به ویژه که این پرونده ها از نظر کیفری می تواند خطرناکتر باشد.

خبرنگار الجزیره در پایان گزارش خود خاطر نشان کرد: وزیر دادگستری آمریکا قرار است امروز خلاصه ای از گزارش رابرت مولر را به کنگره ارائه کند. مشخص نیست تا چه اندازه اطلاعات مربوط به این گزارش در اختیار اعضای کنگره قرار خواهد گرفت.

عده ای از سیاستمداران نگران آن هستند که ویلیام بار در هر صورت وزیر دادگستری دولت ترامپ است و ممکن است بر اساس منافع ترامپ، بخش هایی از این گزارش را به صورت گزینشی منتشر کند. دموکرات ها اصرار دارند از همه گزینه ها برای تضمین انتشار کامل این گزارش استفاده کنند.

وزیر دادگستری می تواند به دلایل و توجیهات مختلف، بسیاری از اطلاعات این گزارش را پنهان کند. اما در مجموع، دردسر ترامپ در برابر تحقیقات مولر از نظر طرح اتهام کیفری علیه او پایان یافته است. اما ممکن است بخش هایی از این گزارش، تاثیر منفی برای ترامپ در انتخابات آینده داشته باشد.

 

در همین رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد انتشار خلاصه ای از گزارش رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کافی نیست. نانسی پلوسی با صدور بیانیه ای گفت: انتشار فقط خلاصه ای از گزارش رابرت مولر کافی نیست.

 

پلوسی خواستار آن شد که گزارش رابرت مولر به طور کامل در اختیار اعضای کنگره قرار گیرد تا کمیته های کنگره بتوانند به وظایف خود عمل کنند. وی همچنین خواستار برگزاری جلسه استماع برای ارائه نتایج این گزارش به کنگره شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.