این روزها که بازار ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیار داغ شده است، وب‌سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلت فرم‌های بسیاری برای استخراج بیت‌کوین یا بیت‌کوین ماینینگ ایجاد شده است تا بتوانند با استفاده از آنها، به خرید و فروش و مبادلات تجاری کلان اقدام کنند.

از طرف دیگر، استقبال بی‌نظیر کاربران جهانی از ارزهای رمز پایه فرصت خوبی را برای هکرها و مجرمان سایبری فراهم آورده است تا بتوانند با هک حساب‌های کاربری آنها و نفوذ به پلت‌فرم صرافی‌های ارزهای دیجیتالی، از طریق حملات سایبری گسترده مبالغ هنگفتی را به سرقت ببرند.

با اینکه در ابتدای امر، بسیاری از دولت‌ها سیاست‌های متضاد و مخالفی را با فناوری ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت کوین اتخاذ کرده بودند و تمایلی به استفاده از آن به عنوان جایگزینی برای معاملات مالی و بانکی نداشتند، اما به نظر می‌رسد که در طول یک سال گذشته با گسترش کاربردهای آن، به این فکر افتاده‌اند که به جای تحریم و عقب ماندن از این فناوری که جهان را بلعیده است، با اعمال و وضع قوانین و مقررات جدید و سخت‌گیرانه، از کاربرد و فواید آن بهره مند شوند.

اما این فناوری در کنار تمامی مزایای گسترده‌ای که دارد، به عقیده بسیاری از کارشناسان، از آنجاکه واقعیت فیزیکی ندارد و در حقیقت یک ارز مجازی و دیجیتالی است که تنها به صورت رایانه‌ای استخراج، خرید و فروش و معامله می‌شود، در بسیاری از مواقع تنها یک فریبکاری و کلاه برداری به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش وب سایت engadget، این دسته از کارشناسان و متخصصان بر این باورند که بیت کوین و تمامی ارزهای مشابه آن، در واقع احساس کاذب معامله و جابجایی پولی و ارزی را به معامله گران و سرمایه گذاران می‌دهند به گونه‌ای که در بالغ بر ۹۰ درصد مواقع، در واقع هیچ معامله و جابجایی پولی صورت نگرفته است و بدین ترتیب مجرمان قادر خواهند بود مبالغ هنگفتی را بدون هیچ دردسری به جیب بزنند و در محیط اینترنت مبتنی بر بلاک چین کلاه برداری کنند.

این کارشناسان که در Bitwise به عنوان یک سرویس مدیریت منابع فعالیت می‌کنند، به قصد تحت بررسی قرار دادن تمامی معاملاتی که بر اساس بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر صورت گرفته است، تحقیقات خود را آغاز کرده و انجام داده‌اند.

افزایش بهای ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده در سال‌های اخیر موجب شده که هکرها و مجرمان سایبری بیشتری به سمت و سوی درآمدزایی از طریق نفوذ به حساب‌های کاربری افراد در پلت‌فرم صرافی‌های دیجیتال جذب شوند و بدین ترتیب درآمدهای هنگفتی را از آن خود کنند.

به عبارت دیگر، در سال گذشته فقط ۲۶۶ میلیون دلار ارز دیجیتالی به سرقت رفته بود این در حالیست که این رقم در سال گذشته میلادی به حدود یک میلیارد دلار رسیده است که این عدد خود به تنهایی آغازی برای یک فاجعه در زمینه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری به شمار خواهد آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.