در سال ۹۷ به واسطه دلایل مختلفی از جمله تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام، میزان واردات به کشورمان با مشکلاتی مواجه شد و همین امر باعث شد تا در آمار تجارت خارجی غیرنفتی ایران طی ۱۱ ماه سال ۹۷، تراز تجاری کشورمان نسبت به سال ۹۶، با جهشی قابل توجه مواجه شود و تراز تجاری ایران به عدد مثبت ۱.۵ میلیارد دلار برسد.

کاهش حدود ۱۱ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماه نخست ۹۷ به نسبت مدت مشابه سال ۹۶ که تراز تجارت خارجی کشور در سطح منفی ۶ میلیارد دلار قرار داشت، به گونه‌ای رقم خورد که صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه ۹۶، ۱.۶ میلیارد دلار کاهش داشت ولی واردات انواع کالاها به کشور در همین مدت حدود ۹ میلیارد دلار کاهش یافت.

اما نگاهی به حجم واردات کالاهای خارجی به کشور و لیست کشورهایی که بیشترین واردات را به ایران طی ۱۱ ماه نخست سال گذشته داشتند، می‌تواند برنامه‌ریزی‌ها برای واردات کالا به کشور را هدفمندتر کرده و تمرکز بر روی واردات ضروری را بیشتر کند.

چین پیشتاز واردات به ایران

در میان کشورهای دنیا، چین با ۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار صادرات به کشورمان رتبه نخست واردات ایران را داشته و با اختلاف زیادی توانسته بیشترین سهم از بازار ایران را در میان کشورهای دیگر دنیا به خود اختصاص دهد. این در حالی است که بعد از کشور چین، امارات متحده عربی با ۵.۹۱۹ میلیارد دلار بزرگترین مبدأ صادراتی به ایران بوده و پس از آن کشور ترکیه با حجم وارداتی در حدود ۲.۲۶۱ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارد.

همچنین بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، پس از این سه کشور هم کشورهای هند، آلمان و سوئیس قرار دارند و در لیست ۲۰ مبدأ بزرگ صادراتی به کشورمان در سال ۹۷، بلژیک، مالزی و اسپانیا قرار دارند که به ترتیب ۳۷۳، ۳۷۵ و ۳۸۸ میلیون دلار صادرات به ایران داشته‌اند.

رتبه نام کشور حجم واردات ایران (میلیون دلار)

۱ چین ۹۳۷۵

۲ امارات متحده عربی ۵۹۱۹

۳ ترکیه

۲۲۶۱

۴ هند ۲۲۱۱

۵ آلمان ۲۱۷۷

۶ سوئیس ۱۹۸۹

۷ کره ۱۹۶۰

۸ روسیه ۱۱۳۹

۹ هلند ۱۱۱۱

۱۰ ایتالیا ۱۰۳۸

۱۱ فرانسه ۹۹۰

۱۲ انگلیس ۹۳۳

۱۳ سنگاپور ۸۰۸

۱۴ اتریش ۴۳۵

۱۵ برزیل ۴۳۳

۱۶ ژاپن ۴۲۰

۱۷ عمان ۴۱۳

۱۸ اسپانیا ۳۸۸

۱۹ مالزی ۳۷۵

۲۰ بلژیک ۳۷۳

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.