&#۳۹;الدیار&#۳۹;لبنان گزارش داد، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفر روز گذشته خود به لبنان شدید ترین حملات لفظی ممکن را به حزب الله کرد و از لبنانی ها خواست تا در برابر اقدامات حزب الله و تهدیدات آن ایستادگی کنند.

 

وی مدعی شد که آمریکا با تمام توان، فشارهای خود بر ایران را ادامه خواهد داد تااین کشور از اقدامات بی ثبات کننده خود و حمایت از حزب الله که همچون دیواری مانع از رسیدن ملت لبنان به آرزوهای خود است، دست بردارد.

 

پمپئو تاکیدکرد که ایران خواهان ثبات درلبنان نیست وحمایت این کشور از حزب الله یک خطر بزرگ برای کل لبنان محسوب می شود.

 

این جملات خلاصه آن چیزی بود که وزیر خارجه آمریکا در بیروت با مسئولان لبنان مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

علاوه بر موضوع حزب الله و ایران مطالب دیگری هم در دیدار وزیرخارجه آمریکا با «میشل عون» رییس جمهوری لبنان مطرح شد از جمله پرونده آوارگان سوری در لبنان.

دراین دیدار عون به تفصیل و با آمار از معضل آوارگان سوری برای پمپئو صحبت کرد و نقشه ای از پراکندگی آوارگان سوری در مناطق مختلف لبنان را به وی نشان داد.

 

در این دیدار ژنرال «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان نیز با آمار از روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و اقدامات صورت گرفته برای تسهیل این روند گزارشی ارائه کرد.

 

پمپئو نیز بر ضرورت راه حل سیاسی درخصوص پرونده آوارگان سوری تاکید کرد و گفت: هرچقدر ثبات در سوریه بیشتر شود بازگشت آوارگان نیز روند صعودی به خود خواهد گرفت.

 

وی همچنین از تلاش های لبنان برای بازگشت آوارگان تقدیر کرد وگفت: اقداماتی که لبنان درخصوص آوارگان سوری انجام داده را تاکنون هیچ کشور دیگری انجام نداده است.

 

رییس جمهوری لبنان همچنین در خصوص مرزهای مشترک میان لبنان و اسرائیل از آمادگی کشورش برای انجام هر کمک و اقدام لازم جهت حل اختلافات خبر داد و گفت: این اسرائیل است که با مخالفت خود این موضوع را به تاخیر انداخته است.

 

پمپئو نیز در مقابل از آمادگی آمریکا برای کمک به تعیین مرزهای خشکی و آبی بین لبنان و اسرائیل خبر داد.

پمپئو همچنین از رییس جمهوری لبنان درخواست کرد تا مانع پیشرفت حزب الله در لبنان شود اما میشل عون در پاسخ به وی گفت: حزب الله بخش بزرگی از جامعه لبنان را تشکیل می دهد و دارای ۱۲ نماینده در پارلمان و ۳ وزیر در کابینه دولت است.

 

پمپئو نیز در جواب گفت که اقدامات حزب الله غیرقابل پذیرش بوده و لبنان را با مشکلات مختلف مواجه خواهد کرد.

 

عون هم خاطرنشان کرد که حزب الله هیچ اقدام بی ثبات کننده ای در لبنان انجام نداده و در داخل کشور نقش مسلحانه ندارد و این اسرائیل است که رفتارهای بی ثبات کننده از خود نشان می دهد.

از دیگر نکات دیدار میشل عون و مایک پمپئو می توان به دست ندادن رییس جمهوری لبنان با «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا و «دیوید هیل» از مسئولان وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد.

گمانه زنی ها در مورد این اتفاق بسیار بوده ولی هنوز دلیل مشخصی برای آن مشخص نشده است.

 

دیدار ومپئو – نبیه بری

دیدار «نبیه بری» رییس مجلس لبنان و وزیر خارجه آمریکا حدود یک ساعت به طول انجامید و نکته قابل توجه این است که این گونه دیدارها معمولا نباید بیش از نیم ساعت به طول بیانجامد.

این دیدار دو محور اصلی هم داشت: محور اول تعیین مرزهای آبی بین لبنان و اسرائیل .

 

پمپئو در این دیدار به بری خاطرنشان کرد که هرکس مایل است در منطقه مرزی سرمایه گذاری کند باید به دنبال یک راه حل برای پایان دادن به مناقشه در مرزهای آبی بین لبنان و اسرائیل باشد.

بری نیز درپاسخ گفت:ما در آستانه بررسی این موضوع در یک کمیته سه جانبه با هماهنگی آمریکا بودیم ولی همه چیز پس از انتخابات آمریکا تعطیل شد و اسرائیل هم از انجام مذاکرات زیر نظر سازمان ملل سرباز زد.

 

پمپئو در خصوص تحریم های آمریکا هم گفت: هدف از این تحریم ها فقط عدم تامین مالی حزب الله است و نه کل لبنان.

اما نبیه بری در جواب گفت: این تحریم ها بر تمام اقتصاد لبنان تاثیر منفی می گذارد.

 

وی همچنین تاکید کرد که حزب الله یک حزب سیاسی بزرگ در لبنان است و در دولت و پارلمان دارای نماینده بوده و آمریکا چنانچه قصد دارد به لبنان کمک کند بهتر است با فشار به اسرائیل آنها را به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و خروج کامل از لبنان وادار کند.

 

نبیه بری به موضوع جولان هم اشاره کرد وگفت: جانبداری آمریکا از اسرائیل و حمایت واشنگتن از تل آویو در بسط اشغالگری در جولان سوریه و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل همگی باعث شده تا ملت های منطقه با آمریکا مخالفت کرده و در برابر ان ایستادگی کنند.

 

دیدار پمپئو - حریری

ازاین دیدار اطلاعات تفصیلی مخابره نشده است ولی بر اساس اطلاع منابع آگاه در دیدار «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان و وزیر خارجه آمریکا دو طرف مهم ترین تحولات منطقه را مورد بحث وبررسی قرار داده و پمپئو از تمایل آمریکا برای حمایت از دولت لبنان و اقتصاد این کشور خبر داده است.

 

حریری هم از باز بودن درهای اقتصاد لبنان به روی بخش خصوصی آمریکا برای سرمایه گذاری در این کشور خبر داد.

 

بسیاری از کارشناسان سیاسی دیدار پمپئو از لبنان را دارای دو هدف حداقلی و حداکثری می دانند.

 

حداقل دستاورد برای آمریکا دادن اخطار مجدد به مسولان لبنانی بود وحداکثر ممکن این است که امریکا تهدیدات خود را اجرایی کند و علاوه بر حزب الله هم پیمانان آن از جمله وزیران و شخصیت های برجسته لبنانی را نیز به لیست تحریمی خود اضافه کند.

 

هدف سوم را هم بعضی ها حل اختلافات مرزی بین اسرائیل و لبنان می دانند مخصوصا پس از آنکه اکتشافات اخیر در این منطقه از وجود نفت در آن خبر می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.