«ترزا می» شب گذشته (چهارشنبه) پس از ارسال نامه درخواست تعویق برگزیت به رئیس شورای اروپا، در مقابل دفتر نخست‌وزیری حاضر شد و اعلام کرد که به‌اندازه مردم کشورش از بلاتکلیفی در وضع برگزیت به ستوه آمده است. 

او مقصر این وضعیت را قانونگذارانی توصیف کرد که تاکنون از تصمیم‌گیری درباره آینده برگزیت طفره رفته‌اند.

«می» خطاب به مردم گفت: می‌دانم که از بازی‌های سیاسی خسته شده‌اید، از اینکه نمایندگان به‌جای موضوع مدارس ، خدمات درمانی و افزایش چاقوکشی در کشور روی برگزیت متمرکزشده‌اند. من با شما موافق و طرف شما هستم، به همین علت امروز به دونالد توسک رئیس شورای اروپا نامه نوشتم که برگزیت را تا ۳۰ ژوئن به تعویق بیندازد و به نمایندگان فرصت داده شود که آخرین انتخاب خود را بکنند.

وی عنوان کرد که حاضر به تعویق برگزیت بیش از ۳۰ ژوئن یعنی سه ماه پس از تاریخ اصلی مهلت خروج از اتحادیه اروپا نخواهد بود، زیرا با تعویق طولانی‌تر برگزیت، انگلیس مجبور خواهد شد تا در انتخابات پارلمانی اروپا شرکت کند. وی پرسید: &#۳۹;این مساله چه پیامی را منتقل می‌کند؟ درحالی‌که کشور نیازمند اتحاد است، کارزارهای انتخاباتی چه شکافی در کشور ایجاد می‌کنند؟ &#۳۹;

«می» در پایان افزود که در کنار مردم انگلیس مصمم به خروج از اتحادیه اروپاست و به تلاش خود برای کسب حمایت پارلمان از طرح برگزیت دولت ادامه می‌دهد. 

از نگاه تحلیلگران، «می» همچنان شانس زیادی برای کسب موافقت پارلمان با طرح قبلی برگزیت ندارد. آنها به‌روشنی در طول دو ماه گذشته دو بار با اختلاف بالا به طرح دولت رأی مخالف داده و جان برکو رئیس مجلس عوام هم اخیراً رأی‌گیری مجدد درباره طرح قبلی را بدون اعمال تغییرات قابل‌توجه، قابل‌اعتنا ندانست.

بااین‌حال توسک رئیس شورای اروپا دیروز اعلام کرد که اگر مجلس عوام هفته آینده به طرح قبلی برگزیت رأی موافق بدهد، می‌توان بحث تعویق برگزیت را نهایی کرد و نیازی به برگزاری نشست اضطراری شورای اروپا نخواهد بود. در غیر این صورت برای برگزاری نشست اضطراری شورای اروپا درنگ نخواهد کرد.

طرح موردنظر دولت انگلیس درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا آذرماه گذشته به تائید شورای اروپا رسید، بااین‌حال نمایندگان مجلس با بخش‌هایی از آن‌که به آینده وضع ایرلند شمالی مربوط می‌شود مخالفند. نخست‌وزیر انگلیس دو هفته پیش مدعی شد تغییراتی را با موافقت اتحادیه اروپا در طرح یادشده اعمال کرده که می‌تواند نگرانی نمایندگان مجلس را مرتفع کند. بااین‌حال نمایندگان مجلس به این تغییرات هم نمره قبولی نداده و خواستار تعویق برگزیت شدند.

بیشتر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، اظهارات دیشب &#۳۹;می&#۳۹; در مخالفت با تعویق طولانی‌تر برگزیت را به‌نوعی به اعلام آمادگی او برای کناره‌گیری از قدرت نسبت می‌دهند.

هم‌زمان بیشتر نظرسنجی‌ها در انگلیس نشان می‌دهد که مردم این کشور از خروج از اتحادیه اروپا پشیمان شده‌اند. اخیراً نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر از مردم انگلیس با امضاء توماری خواستار توقف برگزیت و ادامه عضویت در اتحادیه اروپا شده‌اند. در این تومار که در تارنمای پارلمان ثبت‌شده آمده است: دولت بارها اعلام کرده که خروج از اتحادیه اروپا خواست مردم است. اما اینک ضروری است که با نشان دادن قدرت مردم، نقطه پایانی بر این ادعا گذاشته شود.

در این تومار با اشاره به‌احتمال کم برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت، از مردم خواسته تا با امضاء این تومار زمینه ادامه عضویت در اتحادیه اروپا را فراهم کنند. استقبال مردم انگلیس از این تومار تا حدی بالاگرفته است که تارنمای پارلمان برای ساعاتی در روز پنجشنبه از دسترسی خارج شد.

بر اساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از ۱۰ هزار نفر بیشتر شود، دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از یکصدهزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.

فضای سیاسی انگلیس در واپسین روزهای عضویت این در اتحادیه اروپا، روزهای پرحرارتی را پشت سر می‌گذارد. معاون رئیس مجلس عوام انگلیس درباره امنیت جان قانونگذاران هشدار داده و در نامه‌ای به آنها نوشته است: روند برگزیت به مراحل حساس رسیده است و نمایندگان تا حد بی‌سابقه‌ای در کانون توجه مردم قرارگرفته‌اند.

«لیندزی هویل» افزود: مردم از ما می‌خواهند که بن‌بست کنونی را حل‌وفصل کنیم و طبیعی است که تنش‌ها و احساسات اینک به نقطه‌جوش رسیده است.

وی عنوان کرد هرچند این شرایط قابل پیش‌بینی بوده، اما در عمر کاری خود شاهد این میزان از تنش در جامعه نبوده است. او به نمایندگان توصیه کرد که برای تردد به پارلمان از تاکسی استفاده کنند.

می امروز برای شرکت در نشست بهاره اتحادیه اروپا به بروکسل سفرکرده است. بر اساس اعلام سخنگوی دفتر نخست‌وزیری او پیش از آغاز این نشست قرار است با توسک و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کند.

اینک بایستی منتظر ماند و دید آیا «می» موفق خواهد شد تا رضایت سران اروپا را با تعویق کوتاه‌مدت برگزیت جلب کند. به نظر می‌رسد اصرار اتحادیه اروپا روی شرط خود برای رأی‌گیری دوباره بر سر طرح قبلی برگزیت، طرفداران سرسخت خروج از اتحادیه اروپا را خشمگین‌تر خواهد کرد و آینده برگزیت به‌طورجدی در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.