فریدون محمدی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اعلام آغاز سرشماری مسافران و اقامت آن‌ها در استان‌ها و اشاره به این‌که آمارهای اعلام شده به دو روز ۲۸ و ۲۹ اسفندماه سال ۹۷ مربوط می‌شود، به ایسنا گفت: در این روزها ۶۴۲ هزار و ۳۱۱ نفر شب اقامت در واحدهای اقامتی رسمی و دارای مجوز، ثبت شده که ۴۳ درصد از ضریب اشغال این واحدها را دربرگرفته است. اما آمار اقامت در واحدهایی که مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ندارند؛ از جمله کمپ‌ها، مدارس و خانه‌های استیجاری شناسایی شده، ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۱۱ نفر شب بوده است که در مجموع آمار اقامت مسافران در این دو روز را به ۳ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۲۲ نفر شب رسانده است.

به گفته او، آمار اقامت مسافران نوروزی در این دو روز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۱.۰۹ درصد بیشتر بوده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: همزمان با آغاز موج سفرهای نوروزی، استان‌های مازندران، خراسان رضوی، فارس، مناطق آزاد (کیش، قشم، اروند، جلفا و چابهار)، اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبی، گیلان، یزد و قم ۱۰ استان نخست پر مسافر بوده‌اند و از آخر این فهرست به ترتیب استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان شمالی کمترین آمار اقامت مسافران نوروزی را در این دو روز داشته‌اند.

محمدی گفت: در این آمار ویلاها و خانه‌ها و کمپ‌های شخصی محاسبه نشده‌، اما آمار مراکز اقامتی رسمی و غیررسمی شناسایی شده ثبت شده است.

نام ۱۰ استان «پر سفر» و ۵ استان «کم سفر» در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفندماه ۹۷

رتبه

نام استان

نفر شب اقامت

۱

مازندران

۱.۱۷۶.۴۰۷

۲

خراسان رضوی

۸۰۹.۳۵۹

۳

فارس

۲۶۶.۱۰۳

۴

مناطق آزاد

۲۲۲.۷۰۴

۵

اصفهان

۲۰۵.۷۴۷

۶

خوزستان

۱۹۸.۳۶۹

۷

خراسان جنوبی

۱۴۳.۱۸۲

۸

گیلان

۱۳۹.۸۲۰

۹

یزد

۱۱۰.۲۰۹

۱۰

قم

۹۹.۰۳۹

...

...

...

۲۷

خراسان شمالی

۵.۲۲۲

۲۸

ایلام

۴.۹۳۷

۲۹

سیستان و بلوچستان

۴.۵۰۵

۳۰

چهارمحال و بختیاری

۲.۱۹۹

 

۳۱

البرز

۱.۵۹۴

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.