رجیستری یا طرح ثبت گوشی تلفن همراه، بیش از یک سال است که آغاز شده و از سال گذشته با اضافه شدن سامسونگ به عنوان آخرین برند که کاربران زیادی هم در ایران دارد، برای تمامی برندهای گوشی تلفن همراه اجرایی می‌شود. بر اساس این طرح، تنها تجهیزاتی می‌توانند از خدمات اپراتوری برخوردار شوند که شناسه ۱۵ رقمی آن‌ها در گمرک ثبت و حقوق و عوارض گمرکی برای آن تجهیز پرداخت شده باشد. در غیر این صورت دستگاه تنها به مدت محدود ۳۰ روز می‌تواند خدمات اپراتوری دریافت کند.

کسانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم‌کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می‌کنند، می‌توانند با پرداخت عوارض و حقوق گمرکی به صورت آنلاین، شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) تجهیز خریداری‌شده را در سامانه الکترونیکی گمرک ثبت کنند تا از خدمات اپراتوری برخوردار شوند. به محض اینکه سیم‌کارت مسافر با شبکه اپراتوری ارتباط برقرار کند، پیامکی به وی ارسال می‌شود که ضمن اعلام وضعیت سیم‌کارت و تجهیز، آدرسی برای کسب اطلاعات بیشتر در آن نوشته شده است. مسافران همچنین می‌تواند به دفاتر گمرک در مبادی ورودی کشور برای ثبت تجهیز خود مراجعه کنند.

مسافران خارجی هم باید عوارضی و گمرک بپردازند؟

مسافر خارجی که قصد اقامت در ایران را دارد، در صورت استفاده از سیم‌کارت خارجی نیاز به ثبت و رجیستری ندارد و در صورت استفاده از سیم‌کارت داخلی می‌تواند مدت محدود ۳۰ روز بدون رجیستری استفاده کند. در آن صورت ملزم به پرداخت هزینه رومینگ است و برای هر مدتی که بخواهد می‌تواند از گوشی و سیم‌کارت غیرایرانی خود در ایران استفاده کند. به این بازه زمانی ۳۰ روزه وضعیت خاکستری گفته می‌شود که کاربر می‌تواند بدون ثبت دستگاه خود از خدمات اپراتوری استفاده کند.

همچنین در صورتی که مسافر بخواهد برای مدت کمتر از ۳۰ روز در ایران بماند و از سیم‌کارت ایرانی استفاده کند، بدون نیاز به رجیستری می‌تواند در این مدت ۳۰ روزه از گوشی خود در ایران استفاده کند. باید توجه داشت زمان ۳۰ روز بعد از اولین برقراری ارتباط سیم‌کارت با شبکه اپراتوری محاسبه می‌شود. بنابراین در صورت سفر مجدد بعد از گذشت این ۳۰ روز، برای دریافت خدمات اپراتوری، تجهیز باید ثبت شود.

اما اگر مسافر قصد استفاده از سیم‌کارت ایرانی دارد و مدت حضور وی بیش از ۳۰ روز است یا به صورت متداول قصد ورود و خروج از کشور را دارد (مانند دانشجویان خارجی، مشاوران پروژه‌ها و …)، برای دریافت خدمات اپراتوری، تجهیز باید در دفاتر گمرک واقع در مبادی ورودی کشور ثبت شود. حقوق و عوارض گمرکی بر اساس ارزش گوشی تلفن همراه مسافر تعیین می‌شود.

بنابراین در صورتی که مسافر بخواهد از سیم‌کارت داخلی روی دستگاه ثبت‌نشده خود استفاده کند، ضمن دریافت پیامک هشدار مبنی بر موقتی بودن خدمات دریافتی، مراکزی که می‌تواند برای ثبت دستگاه خود و پرداخت هزینه‌های لازم به آن‌ها مراجعه کند به وی اطلاع‌رسانی خواهد شد. کاربر برای ثبت دستگاه خود در سامانه رجیستری می‌تواند به دفاتر گمرک الکترونیک در مبادی ورودی کشور و یا دفاتر پیشخوان مراجعه کند.

همچنین اخیراً برخی در دریافت کد متناظر گمرکی مشکلاتی داشتند که در نهایت در اطلاعیه‌ای عنوان شد اگر متقاضیان ثبت اطلاعات تلفن همراه مسافری در زمان ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سامانه گمرک خطایی مبنی بر تعریف نشدن کد متناظر گمرکی دریافت کردند، در صورتی که شناسه پیش از برقراری ارتباط برخط گمرک و همتا، در گمرک ثبت شده باشد، پس از بررسی‌های لازم، کد فعال‌سازی از طرف سامانه همتا برای متقاضی ارسال می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.