رویترز گزارش داد، جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در یک نشست خبری پس از آنکه کابینه‌اش به تصمیماتی درباره اصلاح قوانین سلاح دست یافت، گفت: طی ۱۰ روز آتی، ما این اصلاحات را اعلام می‌کنیم تا جامعه امن‌تر شود.

براساس قوانین مربوط به سلاح در نیوزیلند، تسلیحات نوع A را می‌توان یک سلاح نیمه اتوماتیک دانست.

شوک حملات روز جمعه به دو مسجد در نیوزیلند منجر به طرح درخواستهایی برای سفت و سخت کردن فوری قوانین به منظور محدود کردن دسترسی‌ها به برخی از سلاحهای گرم به ویژه سلاحهای نیمه خودکار شد.

آردرن گفت: آنچه که مردم در حال حاضر می‌خواهند این است که چرا و چطور شما می‌توانید سلاحهای نیمه خودکار نظامی در نیوزیلند خریداری کنید و این یک سوال درست و به جا است. راه‌هایی وجود دارد که ما می‌توانیم از طریق آنها قوانین حمل و خرید تسلیحات گرم را منظم‌تر کنیم  و این هدفی است که همه ما می‌خواهیم و بر آن تمرکز کرده‌ایم.

از سوی دیگر مالک یکی از فروشگاه‌های اسلحه فروشی نیوزیلند که عامل حملات تروریستی کرایستچرچ سلاح‌های گرم و مهمات خود را به صورت آنلاین از این فروشگاه خریداری می‌کرده اعلام کرد که فروشگاهش سلاح مورد استفاده در تیراندازی‌های این مساجد را به عامل حملات نفروخته است.

در حملات روز جمعه در دو مسجد در کرایستچرچ ۵۰ تن کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

دیوید تیپل، مالک فروشگاه گان سیتی گفت: این مظنون ۴ قبضه سلاح و مهمات بین تاریخ دسامبر ۲۰۱۷ و مارس ۲۰۱۸ خریداری کرده است. سلاح نظامی نیمه خودکار (MSSA) که ظاهراً توسط این فرد مسلح استفاده شده از فروشگاه گان سیتی خریداری نشده فروشگاه گان سیتی به این عامل حملات سلاح MSSA نفروخته و تنها سلاحهای گرم گروهA را به این فرد فروخته بود.

براساس قوانین تسلیحات نیوزیلند سلاحهای گروه A ممکن است نیمه خودکار باشند اما به هفت تیر محدود می‌شوند. فیلم منتشر شده از این فرد مسلح در یکی از مساجد یک سلاح نیمه خودکار با یک خشاب بزرگ را نشان می‌دهد.

تیپل گفت: این خریدهای آنلاین به دنبال روند سفارش ایمیلی آنلاین تأیید شده از سوی پلیس صورت گرفته و سلاحهای گرم گروه A در سه یا چهار خرید، خریداری شده‌اند. ما موضوع خاصی را درباره این فرد که مجوز حمل سلاح دارد کشف نکردیم. او یک خریدار جدید با مجوز جدید بود.وی

وی همچنین گفت که از درخواست آردرن برای اصلاح قانون تسلیحات در نیوزیلند حمایت می‌کند چرا که حملات اخیر باعث ایجاد نگرانی‌های مشروعی شده است.

نیوزیلند کشوری با جمعیت نزدیک به ۵ میلیون تن به طور تقریبی ۱.۵ میلیون قبضه سلاح گرم دارد. حداقل سن برای داشتن مجوز سلاح ۱۶ سال و برای خرید یک سلاح نیمه خودکار ۱۸ سال است. مجوز سلاحهای گرم گروه A در نیوزیلند پس از بررسی پلیس و سوءسابقه فرد صادر می‌شود. هیچ مجوزی برای خرید یک خشاب بزرگ نیاز نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.