واشنگتن پست گزارش داد، وی که جمعه در مراسم وتوی طرح لغو وضعیت اضطرار ملی سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تهدید نژادپرستی گفت: فکر می‌کنم مشکل تنها در مورد یک گروه کوچک است که دارای مشکلات بسیار جدی است.

ترامپ همچنین درخصوص مطلب منتسب به یکی از مهاجمان نیوزیلند که وی را مورد ستایش قرار داده بود، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

این نخستین بار نیست که رئیس جمهوری آمریکا به سبب سخنان و اعمال خود، متهم به تشویق و تحریک گروه‌های نژادپرست و افراطی می‌شود و در عین حال از انتقاد و اشاره صریح به انگیزه‌های نژادپرستانه و مهاجرستیز آن‌ها پرهیز می‌کند.

از جمله موارد مشابه، گردهمایی سال ۲۰۱۷ برترپنداران سفیدپوست در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا است که ترامپ به موجب عدم محکومیت صریح آن، هدف انتقاد‌های بسیاری قرار گرفت.

رسانه‌های آمریکایی روز جمعه با مقایسه این رویداد با حادثه تروریستی حمله به مساجد نیوزیلند، خطر گسترش اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی نسبت به ادیان و اقوام را یادآور شدند.

فرد یا افرادی مسلح روز جمعه با حمله به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند، نمازگزاران را به گلوله بستند.

در این حادثه تروریستی که یکی از افراد مهاجم آن را به صورت زنده در صفحه فیس‌بوک خود پخش می‌کرد، ۵۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

حال دست کم دو نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

مظنون اصلی، برنتون تَرنت ۲۸ ساله اهل استرالیا است که پیشتر بار‌ها در صفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در سرزمین‌های اروپایی ابراز خشم کرده بود.

تصویری که در رسانه‌ها منتشر شده است، نشان می‌دهد که او نام مهاجمان مسلحی را که در سال‌های گذشته، مهاجران و مسلمانان را در کشور‌هایی همچون سوئد و کانادا هدف حمله قرار بودند، روی سلاح خود حکاکی کرده بود.

ترنت صبح شنبه (به وقت محلی) تفهیم اتهام شد و ۵ آوریل (۱۶ فروردین ۱۳۹۸) به عنوان تاریخ نخستین جلسه محاکمه وی تعیین شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.