به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تهدید کرد واشنگتن، افرادی را که در تحقیقات احتمالی دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با مناقشات مسلحانه در جهان بر ضد نظامیان آمریکایی شرکت کنند، از صدور روادید آمریکا محروم خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد واشنگتن اولین رشته تدابیر تنبیهی را ضد دیوان کیفری بین المللی به اجرا گذاشته و همه افراد دخیل در تحقیقات احتمالی ضد نظامیان آمریکایی در جنگ افغانستان یا دیگر کشور‌ها را از اعطای روادید آمریکا محروم می‌کند.

مایک پمپئو تصریح کرد "من امروز اعلام می‌کنم دولت آمریکا سیاست محدودکننده‌ای را در زمینه صدور روادید برای افرادی که به طور مستقیم در تحقیقات دیوان کیفری بین المللی ضد نظامیان آمریکایی دخیل هستند، به اجرا می‌گذارد. "

پمپئو در عین حال از اعلام این که چه کسانی یا چه تعداد مشمول این تدابیر تنبیهی آمریکا واقع شده اند، خودداری کرد.

اوایل نوامبر سال دو هزار و هفده، فاتو بن‌سودا دادستان دیوان کیفری بین المللی اعلام کرده بود از قضات این نهاد خواهد خواست اجازه دهند تحقیقاتی قضایی درباره موارد احتمالی جنایات جنگی که نظامیان آمریکایی در جنگ افغانستان مرتکب شده‌اند، صورت گیرد.

دیوان کیفری بین المللی، نهادی قضایی است که مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های جنایات جنگی و جنایات ضدبشریت را بر عهده دارد. اما سپتامبر گذشته، کاخ سفید در حمله‌ای بی سابقه به این مرجع قضایی بین المللی، قضات و دادستان‌های این نهاد را تهدید کرد چنانچه بر ضد نظامیان آمریکایی یا اسرائیلی فعالیت کنند از طرف واشنگتن تحریم خواهند شد.

مایک پمپئو، روز جمعه با اشاره به این که درخواست تحقیق درباره نظامیان آمریکایی همچنان مطرح است، تاکید کرد افرادی که در تحقیقات موردنظر دیوان کیفری بین المللی بر ضد نظامیان آمریکایی در جنگ افغانستان مشارکت داشته باشند، نباید انتظار داشته باشند که بتوانند از این پس روادید آمریکا را به دست آورند یا آنکه اجازه ورود به خاک آمریکا را داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.