رئیس پلیس نیوزیلند افزود که تنها یک نفر در این حادثه دستگیر و متهم شده است.

به گفته وی؛ ۴۱ نفر از تلفات متعلق به مسجد النور و هشت تن در مسحد لینوود شهر کرایست چرچ بوده است. 

پیشتر اعلان شده بود که حال ۲۰ تن از زخمی ها وخیم است.

شبکه های خبری جهان از جمله شبکه خبری اسکای نیوز روز جمعه در پی فاجعه کشتار در مساجد نیوزیلند، با انتشار تصویری از عامل اصلی حمله به نمازگزاران مسجدهای شهر کرایست چرچ، وی را مانند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، معتقد به برتری کامل نژاد سفید و مخالفت سرسخت مهاجران توصیف کردند.

این شهروند ۲۸ ساله استرالیا به نام برینتوت ترانت که احتمالا دستگیر شده و در صفحه فیسبوک خود از اشغال سرزمین های اروپایی توسط مهاجمان مسلمان، ابراز خشم کرده، دارای پدر و مادر انگلیسی است.

ترانت با استفاده از دوربینی که به لباس خود متصل کرده بود، تمامی مراحل حمله به مسجد النور که دستکم ۳۰ کشته برجا گذاشته را در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر می کرده است 

ترانت در شبکه های اجتماعی نوشته است که به هیچ گروهی وابسته نیست و برای برنامه ریزی و تمرین اجرای این حملات به نیوزیلند سفر کرده است.

جاسیندار آردن نخست وزیر نیوزیلند روز جمعه در پی این حمله های مسلحانه گفت که مهاجم یک شهروند استرالیا، تروریست راستگرا و وحشی بوده و دستگیر شده است و سطح تهدید امنیتی در نیوزیلند شامل فرودگاه ها و بندرهای این کشور را به بالاترین درجه افزایش داد.

مفتی مسلمانان استرالیا و نیوزیلند در پی این حمله های تروریستی، خواستار خویشتنداری مسلمانان ساکن این کشورها شد.

پلیس در پی این حادثه در شهر کرایست چرچ اقدام به بازرسی گسترده شهر و اعمال مقررات منع عبور و مرور کرده و دستکم سه نفر در ارتباط با این حملات دستگیر شده اند.

در بازرسی های به عمل آمده از داخل خودروهای دستگیر شدگان، مقداری مواد منفجره کشف کرده که پلیس حدس می زند مهاجمان قصد داشته اند از این مواد منفجره در این حملات و یا حمله به نقاط دیگر استفاده کنند.

نخست وزیر نیوزیلند در نخستین واکنش به این حادثه؛ آن را یکی از تاریک ترین روزهای کشورش توصیف کرد. 

به گفته شاهدان، مردی که لباس نظامی پوشیده بود وارد مسجد النور شده و اقدام به تیراندازی بی هدف و کورکورانه به سوی نمازگزاران جمعه کرده است. 

دولت نیوزیلند در پی این حادثه فعالیت تمامی مساجد این کشور را به دلایل امنیتی تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.