بیلدت در صفحه توییتر خود نوشت: در حالی که ترامپ تنها با سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی دورافتاده دیدار کرد و با رهبران عراق ملاقاتی نداشت، روحانی رئیس جمهوری ایران، سه روز را به سفر به عراق اختصاص داد. 

چهار ماه پس از سفر «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق به تهران، روحانی صبح امروز دوشنبه عازم بغداد شد؛ سفری که از دید ناظران مسائل منطقه خاورمیانه بسیار حائز اهمیت است و می تواند در روابط دو کشور و حتی تعاملات منطقه ای تاریخ ساز باشد.

طی ماه ها و روزهای اخیر، رفت و آمدهای دیپلماتیک میان تهران و بغداد روند رو به رشدی یافته و سفر سه روزه روحانی در پاسخ به سفر رسمی رئیس جمهوری عراق به تهران است که ۲۶ آبان ۹۷ انجام شد.

در جریان سفر صالح به تهران، رئیس جمهوری کشورمان از امکان و ضرورت افزایش مبادلات تجاری ایران و عراق تا سقف ۲۰ میلیارد دلار سخن به میان آورد، مبادلاتی که در حال حاضر ارزش آن به حدود ۱۲میلیارد دلار می رسد.

امروز هم رئیس جمهوری ایران پیش از عزیمت به بغداد مجددا دستیابی به سطح ۲۰ میلیارد دلاری روابط تجاری تهران - بغداد را مورد تاکید قرار داد.

سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق در روز روشن انجام شد، در حالی که چندی پیش رئیس جمهوری آمریکا بدون رعایت آداب دیپلماتیک و در تاریکی شب به این کشور سفر کرد.

احزاب و شخصیت های عراقی در آن زمان، سفر مخفیانه ترامپ به بغداد را اهانتی آشکار از سوی رئیس جمهوری آمریکا به دولت و ملت خود تلقی کردند و خواستار احضار سفیر آمریکا در بغداد و اعتراض به وی شدند.

سفر مخفیانه و دو ساعته ترامپ و همسرش به پایگاه نظامی &#۳۹;عین الاسد&#۳۹; در استان الانبار در شمال عراق، موجی از محکومیت و اعتراض از سوی عراقی ها را به همراه داشت. 

سفر بدون اعلام قبلی آنهم به یک پایگاه نظامی آمریکا و دیدار با سربازان آمریکایی به مناسبت سال نوی مسیحی بدون انجام تشریفات و رعایت عرف دیپلماتیک و بدون دیدار با مقامات رسمی عراق، یکی از جنبه های اعتراض به این سفر است. 

عراقی ها گفتند که این سفر به گونه ای انجام شد که گویی ترامپ به یکی از ایالت های آمریکا سفر کرده است و نیازی به رعایت عرف دیپلماتیک و احترام به حاکمیت و رهبران عراقی نیست.

از سویی دیگر، سخنان ترامپ در این مورد که به هیچ وجه برنامه ای برای خروج نظامیان کشورش از عراق ندارد و حتی ممکن است از این کشور به عنوان پایگاهی برای عملیات در سوریه استفاده کند، بیش از پیش خشم محافل عراقی را برانگیخت. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.