تنها پنج ماه پس از پرتاب ناکام سایوز، سرنشینان این فضاپیما مجددا رهسپار ایستگاه فضایی بین المللی خواهند شد. چند ماه پیش مصادف با یازدهم اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی، «نیک هگ» آمریکایی و «الکسی اوشینین» روسی قرار بود با یک موشک سایوز به سوی ایستگاه فضایی روانه شوند. با این حال اندکی پس از پرتاب، مرحله اول موشک که بعد از اتمام سوخت خود باید جدا می شد به درستی جدا نشد و به این ترتیب کامپیوتر داخلی فضاپیما به صورت خودکار فرایند خروج اضطراری فضانوردان را فعال کرد. کپسول فضایی سایوز به سرعت از موشک جدا شده، به سلامت فرود آمد و به این ترتیب هر دو فضانورد از حادثه ای که می توانست پایانی تراژیک داشته باشد جان سالم به در بردند.

پس از این حادثه روسکاسموس (سازمان فضایی فدرال روسیه) تمامی پرتاب های سایوز را موقتا متوقف کرده و تحقیقات مفصلی را شروع کرد. تحقیقاتی که در نهایت به این جمع بندی رسید که نقص فنی به علت آسیبی که در جریان سرهم کردن موشک به وقوع پیوسته رخ داده است. پس از این تحقیقات پرتاب سایوز دوباره از سر گرفته شد و سوم دسامبر سال گذشته میلادی طی پرتابی سه فضانورد جدید را با خود به ایستگاه فضایی برد.

بر اساس آخرین اخباری که از سوی ناسا و روسکاسموس منتشر شده قرار است تا چند روز دیگر مصادف با ۱۴ مارس سه فضانورد دیگر نیز سوار بر یک فضاپیمای سایوز به سوی ایستگاه فضایی پرتاب شوند. دو نفر از این سه نفر سرنشینان همان پرتاب ناکام سایوز یعنی هگ و اوشینین خواهند بود و نفر سوم نیز کریستیانا هاموک است؛ مهندس الکترونیکی که دوره فضانوردی را در کلاس سال ۲۰۱۳ ناسا پشت سر گذاشته بود. این پرتاب برای ساعت ۱۲:۱۴ دقیقه ظهر روز ۱۴ مارس از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان برنامه ریزی شده است.

اکنون فضاپیمای سایوز در کنار فضاپیمای شنزوی چینی تنها فضاپیماهای سرنشین دار عملیاتی دنیا هستند. البته از بین این دو تنها سایوز برای پرتاب های فضایی به ایستگاه فضایی بین الملی سرویس می دهد که این یعنی سایوز تنها فضاپیمای سرنشیندار در دسترس برای پرتاب های بین المللی شمرده می شود. چند روز پیش اسپیس ایکس هم نمونه بدون سرنشین فضاپیمای سرنشین دار دراگون را با موفقیت پرتاب کرده و پس از اتصال به ایستگاه فضایی بازیابی کرد.

این موفقیت موجب خواهد شد تا اگر همه چیز به خوبی پیش برود امسال شاهد پرتاب سرنشین دار آن هم باشیم. به علاوه شرکت بویینگ هم قصد دارد تا امسال فضاپیمای اسپیس لاینر خود را به سوی فضا پرتاب کند. همه این ها هم یعنی به زودی دیگر سایوز تنها فضاپیمای سرنشیندار سرویس دهنده به ایستگاه فضایی نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.