این بزرگترین پیروزی شرکت کونوکو فیلیپس در جبران خسارات مربوط به ملی‌سازی در ونزوئلا به شمار می‌رود با این حال این شرکت باید برای دریافت این خسارت به سختی مبارزه کند. ونزوئلا تاکنون برای پرداخت خسارت سایر احکام صادره بی‌اعتنایی کرده و ممکن است تصمیم اخیر دادگاه بانک جهانی را نادیده بگیرد.

کونوکو پیش از این از توقیف قانونی دارایی‌های نفتی ونزوئلا برای پیشبرد ادعاهای خسارت‌های خود استفاده کرده بود. این شرکت نفتی به دنبال جبران حداکثر ۳۰ میلیارد دلار خسارت از ناحیه توقیف سه پروژه نفتی خود در ۱۰ سال پیش است. دادگاه بانک جهانی معروف به ICSID در سال ۲۰۱۳ توقیف پروژه‌های نفتی این شرکت را غیرقانونی تشخیص داد و دو سال پیش درخواست ونزوئلا برای تجدیدنظر در این حکم را رد کرد.

این دادگاه اعلام کرد: کونوکو نمی‌تواند دو بار خسارت دریافت کند. هنوز مشخص نیست این حکم چه تأثیری روی حکم خسارت ۸.۷ میلیارد دلاری خواهد گذاشت. خسارت قبلی مربوط به دو پروژه از سه پروژه نفتی کونوکو فیلیپس در ونزوئلا بود.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت در ونزوئلا به دلیل سوء‌مدیریت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم‌های مالی که از سوی دولت آمریکا وضع شده، به پایین‌ترین حد خود در حدود هفت دهه اخیر سقوط کرده است. افت صادرات نفت ونزوئلا این کشور را دچار بحران اقتصادی وخیمی کرده و مهاجرت حدود سه میلیون شهروند ونزوئلا را در پی داشته است.

دارایی خارجی مهم ونزوئلا شرکت سیتگو پترولیوم در آمریکا است. این پالایشگاه اخیراً هیأت مدیران مستقل از دولت سوسیالیست ونزوئلا را با حمایت واشنگتن منصوب کرده است.

به گفته فرانسیسکو منالدی، کارشناس انرژی آمریکای لاتین در مؤسسه بیکر دانشگاه رایس، ونزوئلا می‌تواند با استفاده از دارایی‌های سیتگو غرامت کونوکو را بپردازد، بنابراین این غرامت از نظر سیاسی برای دولت آمریکا حمایت از سیتگو در برابر طلبکارانش را در صورتی که یکی از مدعیان یک شرکت آمریکایی باشد، پیچیده می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.