در ادامه این مطلب آمده است: اکنون ایران نیز دست به اقدام مشابهی زده است. گزارش ها خبر می‌دهد که چطور نیروی هوایی ایران، ده جنگنده سوخو ۲۲ بازسازی شده را عملیاتی کرده است. این جنگنده‌ها توسط شوروی سابق ساخته شده و در اختیار ارتش صدام حسین قرار گرفته بودند. او نیز که هراس داشت طی حمله آمریکا به عراق در جنگ خلیج فارس، این جنگنده‌ها نابود شوند، آنها را به ایران فرستاد تا در امان باشند. ایرانی‌ها پس از حمله عراق به کشورشان در سال ۱۹۸۰ آنها را به عنوان خسارت تحمیل شده نگه داشتند.

تسنیم می‌گوید: «شکل این بمب با بمب‌های JDAM آمریکایی شباهت دارد و در ابتدا و انتهای آن غلاف‌هایی دیده می‌شود که مانند نمونه آمریکایی است. دماغه این بمب با بمب هوشمند رعد ۳۰۱ که ساخت ایران است تشابه دارد. اما خبری درباره سیستم اوپتیک یا هدایت لیزری آن منتشر نشده است. به نظر می‌رسد ناوبری ترکیبی اینرشیال و ماهواره‌ای آن بسیار ارتقا یافته باشد».

در ادامه تسنیم با ارجاع به سخنان فرمانده نیروی هوایی سپاه، سردار علی حاجی‌زاده که گفته بود ایران موشک‌های دارای قابلیت هدایت ماهواره‌ای ساخته است، می‌افزاید: «تا امروز ایران رسماً اعلام نکرده بود که دارای تسلیحات مبتنی بر هدایت ماهواره‌ای است و تحلیل‌های داخلی و خارجی تنها متکی به حدس و گمان هستند اما شمایل این بمب و مخصوصا محل نصب و پوششی که روی آن قرار گرفته است، احتمال استفاده از یک بمب با هدایت ماهواره‌ای را به شدت افزایش می‌دهد». تسنیم می گوید که «شاید کشور ما توانسته به سامانه‌های ناوبری و کنترل ماهواره‌ای دست بیابد یا در آستانه دستیابی به آن باشد. در این صورت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی جهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد».

تحلیلگران دفتر مطالعات تسلیحات خارجی وزارت دفاع آمریکا می‌گویند نباید عجله کنیم. هرچند گزارش شده که ایران موفق به ساخت پهپادهای هدایت‌پذیر از طریق جی پی اس شده.

ایران کشوری است که از توانایی فنی و قوه ابتکاری قابل‌توجهی برای تولید موشک‌های بالیستیک بهره می‌برد (و شاید حتی بمب اتمی). در نتیجه حتی اگر ایرانی‌ها در حال حاضر به این فناوری نرسیده باشند، بسیار محتمل است که در آینده بتوانند بمب‌های دارای توان هدایت از طریق جی پی اس را بسازند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.