مراسم سالروز شهادت بنیانگذار حزب وحدت اسلامی افغانستان امروز هدف حمله خمپاره ای قرار گرفت که در آن ۲۲ نفر زخمی و سه تن دیگر کشته شدند اما این حمله واکنش ها علیه دولت و طالبان را بیشتر از داعش در پی داشت که مسئولیت آن را پذیرفته است.

«عبدالله عبدالله» در صفحه اجتماعی خود نوشت: این حمله، حمله به مدنیت، انسانیت و با ارزش های اسلامی در تضاد است و دشمنان نمی توانند با این حملات ناجوانمردانه در دل های مردم ترس و وحشت ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: تروریست ها با چنین حملاتی نمی توانند به اهداف خود برسند و این اعمال آنها را بیشتر از پیش برابر ملت روسیا خواهد کرد.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان به نهادهای دولتی دستور داده است تا درباره این حمله بررسی همه جانبه صورت گیرد و نتیجه آن برای اطلاع مردم منتشر شود.

معاون رئیس اجرایی و میزبان مراسم سالگرد نیز که به عنوان معاون دوم حزب «اعتدال و صلح» به رهبری «محمد حنیف اتمر» در انتخابات سال آینده شرکت می کند، پس از حمله تروریستی امروز گفت: این حمله به ضعف یا تبانی دولت بر می ‌گردد.

«محمد محقق» به رسانه های افغانستان گفت: این نشست به دلیل جمعیت شرکت کننده بسیار بالا تعیین کننده بود و به همین دلیل هدف حمله قرار گرفت.

وی گفت که دشمنان ملت نمی خواهند مردم در فضای صلح زندگی کنند و مهاجمان گویی انبار سلاح در اختیار داشتند و تا نیم ساعت صدای خمپاره به گوش می رسید.

محقق تاکید کرد: درباره این حمله ملاحظاتی دارم. این حمله یا ضعف دولت است و یا هماهنگی و تبانی دولت که در شرایط حساس از «داعش» علیه رقیبان سیاسی خود استفاده می کند.

«عطامحمد نور» یکی دیگر از اعضای تیم اتمر در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری هم در واکنشی گفت: این حمله توطئه سازمان یافته علیه حزب صلح و اعتدال است که ضعف و بی کفایتی دولت را آشکار می سازد و مسئول آن هم در داخل حکومت است.

«صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان هم این حمله را جنایت تروریست ها خواند و گفت: مردم هرگز این حادثه را فراموش نخواهند کرد.

«احمدولی مسعود» یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته است که شلیک سلاح سنگین در چندین دقیقه ضعف اطلاعاتی دستگاه دولتی را آشکار ساخته است.

ریاست جمهوری افغانستان نیز در اطلاعیه ای این عمل را حمله تروریستی و جنایتکارانه خوانده که دشمنی با ارزش های مدنی و مردم سالاری دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.