محمود بازاری مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی این سازمان افزود: مجموع صادرات انواع خرما در ۱۰ ماهه امسال۲۴۹ هزار تن به ارزش ۲۵۸ میلیون دلار برآورد شده که این رقم در دوره مشابه سال گذشته به میزان ۱۹۶ هزار تن به ارزش ۱۸۶ میلیون دلار بود که از لحاظ وزنی ۲۷ درصد و از نظر ارزشی ۵۳ درصد رشد را ثبت کرد.

وی خاطرنشان ساخت: بیش از ۲۸۴ میلیون دلار از مجموع صادرات محصول خرما به پنج بازار اصلی هدف شامل هند، پاکستان، عراق، قزاقستان و ترکیه منتقل شد که در مقایسه با ۱۸۶ میلیون دلار صادرات سال ۹۶ نشان‌دهنده افزایش ۵۳ درصدی دارد.

نمایندگان دفتر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت بازرگانی داخلی و انجمن خرمای ایران در نشستی که در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، مقرر ساختند که انجمن خرمای ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ضمن بررسی و ارائه آمار واقعی موجودی خرمای مضافتی در استان‌ها و با توجه به اولویت بازار داخلی، هماهنگی‌ لازم برای تأمین مصارف پایان سال و ایام ماه مبارک رمضان را به عمل آورند.

به گزارش ایرنا، پیش از این اعلام شده بود، هندوستان در بین ۸۵ کشور جهان وارد کننده خرمای ایران در سال ۹۶، با خرید بیش از ۴۳ میلیون دلار، رتبه نخست واردات این محصول کشاورزی از جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داد.

بعد از هند، کشورهای پاکستان و قزاقستان بیشترین واردات خرما از ایران را به خود اختصاص داده اند. آمارها نشان می دهد، پاکستان با خرید ۳۴.۶ میلیون دلاری خرما از ایران در رتبه دوم قرار گرفت و قزاقستان با وارد کردن بیش از ۲۶ میلیون دلار در رتبه سوم جای گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.