محمدرضا خباز با اشاره به شخصیت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و انتصاب وی به سمت ریاست قوه قضاییه توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: خداوند متعال را سپاسگزاریم که شرایطی برای قوه قضاییه ایجاد شد تا برای نخستین بار در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شخصیتی از بدنه این قوه به ریاست آن برسد.

 
وی تصریح کرد: اولین رئیس دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی یعنی آیت‌الله شهید بهشتی اگر چه دارای ویژگی‌ها و خصایص برجسته‌ای بودند، اما به سبب اینکه در آغاز انقلاب به سمت ریاست دستگاه قضا رسیده بود بنابراین هیچ گونه سابقه قضایی نداشت.
 
خباز افزود: بنابراین اینکه امروز رهبر عزیز انقلاب قصد دارند رئیس قوه قضاییه را از بدنه این قوه بگمارند اقدامی کاملا مثبت و ارزنده است.
 
این نماینده اسبق مجلس با اشاره به تحولاتی که باید در قوه قضاییه در دوران مدیریت جدید صورت گیرد، گفت: در کشور ما سالانه حدودا ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار پرونده قضایی تشکیل می‌شود که این میزان بسیار بیشتر از میانگین جهانی است و کثرت و تعدد پرونده‌های قضایی بعضا موجب می‌شود در دقت قضات برای رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آراء خلل ایجاد شود؛ این موضوع کثرت پرونده‌ها باید در قوه قضاییه چاره اندیشی شود.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: موضوع دیگری که در امر مدیریت قوه قضاییه باید مورد بررسی و امعان نظر جدی قرار گیرد بحث «حبس زدایی» است؛ اگر چه در سال‌های اخیر اقداماتی در قوه قضاییه برای حبس‌زدایی صورت گرفته است، اما این اقدامات باید با شدت و جدیت بیشتری دنبال شود.
 
خباز با اشاره به ضرورت اهتمام بیشتر به مقوله «پیشگیری از وقوع جرم» در قوه قضاییه تصریح کرد: چند سالی است که در قوه قضاییه قدم‌های مثبت و ارزنده‌ای برای پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته است؛ این اقدامات در دوره جدید باید با اهتمام بیشتری دنبال شود و همه دستگاه‌ها باید در زمینه پیشگیری از وقوع جرم به قوه قضاییه کمک کنند.
 
وی با اشاره به ضرورت گسترش «دولت الکترونیک» در قوه قضاییه اظهار کرد: همانطور که قوه مجریه باید برای رفاه حال شهروندان اقدام به توسعه دولت الکترونیک کند در قوه قضاییه نیز باید این مهم گسترش یابد تا جلب رضایت ارباب رجوع بیشتر گردد.
 
خباز افزود: گسترش روند دولت الکترونیک درقوه قضاییه بدان معنا نیست که همه پرونده‌ها در دسترس عموم قرار گیرند؛ چرا که این امر به لحاظ گوناگون دارای معذوراتی است؛ اما ضروری است تا افراد واجد شرایط در صورت نیاز برای کشف حقیقت بتوانند پرونده‌های قضایی را مورد بازبینی قرار دهند.
 
این نماینده اسبق مجلس گفت: گسترش دولت الکترونیک در قوه قضاییه موجب می‌شود تا مراجعان به دادگستری‌ها دیگر شاهد پدیده‌هایی همچون کارچاق‌کن‌ها و افراد رشوه بگیر نباشند.
 
خباز با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در سال‌های اخیر در امر مبارزه با دانه درشت‌های اقتصادی و سیاسی تاکید کرد: امیدواریم در دوره مدیریت جدید قوه قضاییه امر مبارزه با دانه درشت‌ها استمرار یابد؛ البته کاملا مشهود است که عده‌ای در امر مبارزه با دانه درشت‌ها، چالش ایجاد خواهند کرد که باید در برابر آن‌ها مقاوم بود.
 
خباز با بیان اینکه قوه قضاییه شاخص عدالت در کشور است، گفت: همه ارکان کشور و همه شخصیت‌های سیاسی چه موافقان و چه مخالفان مشی سیاسی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی باید با کمک به قوه قضاییه در دوره جدید شرایطی را فراهم آورند که این قوه به جایگاه واقعی خود در حکمرانی کشور باز گردد و از وجود ارزشمند حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به نحو احسن استفاده شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.