دکتر سید محمد حسن شیخ الاسلامی، متخصص آسیب شناسی بالینی و تشریحی، فوق تخصص طب انتقال خون و پدر اهدای خون جهان که بیشترین دفعات اهدای خون را داشت، امروز در سن ۸۴ سالگی بر اثر بیماری و کهولت سن در شیراز به لقاء الله پیوست.

آیین تشییع پدر اهدای خون جهان روز جمعه (دهم اسفند) در محل دارالرحمه شیراز برگزار می شود.

پدر اهدای خون کشور که به سلطان اهدای خون در ایران شهرت یافت، سه رکورد جهانی در امر انتقال خون دارد که مهمترین آن رکورد بالاترین آمار اهدای خون است که چند سالی است این رکورد را کسی نتوانسته تغییر دهد.

وی در سال‌های جنگ ایران و عراق به مدت ۱۶ماه به صورت بی‌وقفه و هر ماه یک ‌بار برای کمک به رزمندگان ایران، خون اهدا کرد‌ که این موضوع نیز به عنوان یک شاخص و رکورد برای زنده یاد شیخ الاسلامی ثبت شده است.

شادروان شیخ الاسلامی، سال‌ها پس از گذشتن از مرز پزشکی مجاز برای اهدای خون که ۶۵ سالگی است، همچنان خون اهدا کرد که این موضوع نیز به عنوان سومین رکورد و شاخص برای او به ثبت رسیده است.

در سال ۱۳۸۹رکورد بیشترین اهدای خون در کتاب رکوردهای گینس بنام او ثبت شد. وی همچنین در سال ۱۳۸۷به عنوان پزشک برگزیده کشور در همایش سی سال سلامت موفق به دریافت نشان افتخار از رئیس جمهور وقت شد.

مرحوم شیخ الاسلامی در طول سال های عمر با برکت خود، بیش از ۲۰۰ مرتبه و در هر مرتبه ۵۰۰ سی سی خون به بیماران اهدا کرد.

با توجه به اینکه از هر کیسه خون سه فرآورده خونی، فشرده، پلاکت و پلاسمای تازه و منجمد تهیه می‌شود، بنابراین با هر بار اهدای خون، حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات داده و در طول دوره زندگی خود به بیش از ۶۰۰ انسان نیازمند خون، زندگی بخشیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.