تارنمای اعتماد آنلاین روز یکم اسفند ماه گزارشی از گفت‌وگوی ویدئویی محمود احمدی نژاد با برنامه رادیکال این تارنما را منتشر کرد که در مقدمه آن آمده است: گفت‌وگو با محمود احمدی‌نژاد سهل و ساده نیست اما جذابیت‌های خاص خودش را دارد. به ویژه اگر قرار باشد با او درباره مسایل سیاسی و عملکردش در دوران هشت ساله ریاست جمهوری گپ‌وگفت داشته باشید، اما تفاهم با ایشان، گفت‌وشنود درباره منشور نهضت «به سوی بهار» و پرهیز از ورود به مباحث سیاسی دیروز و امروز بود. اما مگر می‌شود درباره مدل پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای یک حکومت جهانی با او سخن گفت اما درباره مصادیق و جزییات این مدل پیشنهادی حرفی نزد و سئوالی نپرسید؟... به همین جهت هرچند محور اصلی، رمزگشایی از مبانی منشور ۱۲ بندی نهضت «به سوی بهار» و اهداف آن بود اما بارها از درباره برخی مسایل سخن به میان آمد. شاید به همین دلیل بود که بسیاری از پرسش‌های اصلی باقی ماند تا در مصاحبه‌ای دیگر این پرسش‌ها را مطرح کنیم.

خبرگزاری فارس نیز روز گذشته (دوشنبه ۶ اسفندماه) بخش هایی از مصاحبه اختصاصی خود با محمود احمدی نژاد را منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: پیگیر بودیم که گفت‌ و گویی صریح و بی‌پرده با آقای احمدی ‌نژاد داشته باشیم و از آخرین تغییرات اعتقادی و بینشی و رفتاری‌ شان سوال کنیم. درخواست مصاحبه دادیم و الحمدلله استقبال کردند. وعده‌مان ساختمان ولنجک بود. با همکاران گروه عکس و تصویربردار وارد ساختمان شدیم. پیرمرد صاف و ساده و خوش مشربی دم در بود که با بذله گوئی قوانین ورود به ساختمان را برایمان مرور کرد: «لطفا برای ورود، گوشی و دوربین و ضبط و غیره را همین جا بگذارید و بروید.» ابتدا تصور کردیم هماهنگی لازم انجام نشده اما بعد از اینکه از راه پله تاریک با پله های بلند عبور کردیم و به حلقه نزدیکان رئیس جمهور سابق نزدیک شدیم فهمیدیم که احتمالا گفت وگو منحصر به همین جلسه است و قرار نیست چیزی به دست مخاطب فارس برسد.

فارس افزود: با این حال به محض ورود آقای احمدی نژاد مجدد از خود ایشان هم درخواست کردیم که اجازه دهند تصویر برداریم و ضبط کنیم که مصمم بودند بی دوربین و بی ضبط و بی گوشی. اما قرارمان چیز دیگری بود. آقایان تمدن استاندار سابق تهران و جوانفکر هم در جلسه حضور داشتند. قرار بود همان شب فایل مصاحبه صوتی و تصویری هر ۳ دوربینی که مصاحبه را ضبط می کردند را به ما برسانند که از این وعده نزدیک به ۲ هفته گذشت و بازهم خبری نشد. اما ۲ روز پیش یکی از نزدیکان آقای احمدی نژاد خبر انجام این گفت وگو را هم منتشر کرد و جالب اینکه توصیه کرده بود که گفت وگو کامل منتشر شود. طبیعی بود که این خواسته ماست اما چون قواعد یک گفت وگوی صمیمانه و صادقانه شکسته شد و اساسا دست ما برای انتشار کوتاه بود، روایتی از جلسه را جهت اطلاع مخاطبان محترم منتشر می کنیم. بدیهی است که هر زمان فایل تصویری این گفت وگوی حدودا ۴ ساعته به دست ما برسد مصاحبه را کامل تر منتشر می کنیم.

این دو گفت و گوی جنجالی در رسانه های داخلی، بازتاب گسترده ای را به همراه داشت؛ در این میان رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب، موضوع مصاحبه های پرحاشیه رئیس جمهور پیشین را در سطحی گسترده تر نسبت به جریان رقیب، تحلیل کرده و نوشتند: اعتمادآنلاین با احمدی‌نژاد درباره نهضت بهار گفت و گو کرده بود که منتشر شد اما مشخص نیست موضوع گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با رئیس سابق دولت حول‌و‌حوش چه محور‌هایی بوده است.

رسانه های اصلاح طلب همچنین در تحلیل های خود در خصوص مصاحبه احمدی نژاد با خبرگزاری فارس نوشتند: انتشار گفت‌ و گوی محمود احمدی‌نژاد از سوی رسانه اصولگرایی که در این سال‌های اخیر احمدی‌نژاد را بایکوت کرده بود، کمی عجیب است، به‌ویژه که سخنان و نقدهایی از زبان احمدی‌نژاد منتشر شده که تاکنون در خبرگزاری فارس از سوی هیچ فعال سیاسی دیگری سابقه نداشته است؛ نه در خبرگزاری فارس، بلکه در هیچ رسانه دیگری در این مدت امکان انتشار چنین سخنانی از زبان هیچ فرد دیگری ممکن نبوده است.

در مقابل تعداد معدودی از رسانه های اصولگرا همچون تارنماهای افکارنیوز، صراط نیوز، فردا نیوز و جهان نیوز، اقدام به بازنشر مصاحبه اختصاصی خبرگزاری فارس کرده و هیچ موضع خاصی در قبال آن اتخاذ نکردند.

رسانه های اصلاح طلب

**آغاز مصاحبه های جنجالی احمدی نژاد با رسانه ها

روزنامه ابتکار در یادداشتی نوشت: رسانه‌های اصولگرا در سال‌های اخیر رئیس سابق دولت را بایکوت کرده بودند و هیچ خبری له یا علیه او منتشر نمی‌کردند؛ حتی نزدیکانش نیز شامل چنین قاعده‌ای شده بودند. فروردین 96 نیز که محمود احمدی‌نژاد نشستی خبری برای حمید بقایی ترتیب داده بود، در واقع به نشست خبری خودش بدل شد چراکه هیچ‌کدام از رسانه‌های اصولگرا در آن حضور نداشتند و درواقع در اقدامی هماهنگ از پوشش نشست خبری احمدی‌نژاد در رسانه‌های خود خودداری کرده بودند. در فقدان رسانه‌های اصولگرا، 90 درصد پرسش‌ رسانه‌های داخلی و خارجی به انتقاد و پرسش از عملکرد گذشته احمدی‌نژاد گذشت اما در ماه‌های اخیر که موج گفت‌وگو با احمدی‌نژاد آغاز شده و رسانه‌ها یکی پس از دیگری سراغش رفته‌اند، فارس اصولگرا نیز به صرافت گفت‌وگو با او افتاده است.

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «غائله فارس و گیت ولنجک» عنوان کرد: ماجرای درگیری میان فارس و احمدی‌نژادی‌ها از این قرار است که بنا به ادعای خبرنگاران این خبرگزاری، فایل نهایی گفت‌وگو تاکنون که بیش از 10 روز از انجام مصاحبه می‌گذرد، در اختیارشان قرار نگرفته است.‌ عبدالرضا داوری در توییتی گفته که «امیدوارم خبرگزاری فارس متن کامل مصاحبه را منتشر کند» و سردبیر خبرگزاری فارس هم با توییتی جوابش را داده و نوشته که «اگر مصاحبه را بدون سانسور تحویل بدهید، حتما همان کار می‌شود». بعد از این مکالمه توییتری اما خبرگزاری فارس یک «داستان-مصاحبه» در مورد این گفت‌ و گو منتشر کرد. عبدالمطهر محمدخانی در این خبرگزاری غائله فارس و گیت ولنجک را توضیح داده و باقی صحبت‌های رد و بدل شده میان تیم خبرگزاری فارس و احمدی‌نژاد را منتشر کرد و یادآور شد زمانی که مصاحبه به صورت کامل در اختیار آنها قرار بگیرد، آنها نیز متن کامل را منتشر خواهند کرد.

تارنمای فرارو در گزارشی اظهار داشت: آن‌ طور که مشخص است، رئیس سابق دولت تمایلی به گفت و گو درباره دوران ریاستش بر دولت، ماجرا‌های بحث‌برانگیز سال 88 و رفتار‌های سال‌های اخیرش ندارد و محور یا موضوعات گفت و گو را نیز خودش پیشنهاد می‌دهد. محمود احمدی‌نژاد همچنان تمایلی به قرارگرفتن در جایگاه پاسخ‌گویی ندارد. اعتمادآنلاین با احمدی‌نژاد درباره نهضت بهار گفتگو کرده بود که منتشر شد؛ اما مشخص نیست موضوع گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با رئیس سابق دولت حول‌و‌حوش چه محور‌هایی بوده است. احمدی‌نژاد که زمانی خبرگزاری فارس را وابسته به یک نهاد امنیتی دانسته بود، حالا با آن گفت و گو کرده؛ اما آن‌طور که این خبرگزاری اعلام کرده، متن و فیلم مصاحبه را پس نداده است.

نامه نیوز در مطلبی با عنوان 'روایت غیررسمی از گفت و گوی جنجالی با احمدی‌نژاد' نوشت: با وجودی که صوت مصاحبه با احمدی نژاد را هنوز تحویل خبرگزاری فارس ندادند و مشخص نیست چه کسی عامل این اتفاق است، خبرگزاری فارس روایتی غیررسمی از این گفت و گو را منتشر کرد.

تارنمای نامه نیوز در گزارشی با عنوان «آیا احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس نقشه می‌کشد؟» می نویسد: گفت‌وگوهای پیاپی محمود احمدی‌نژاد با تعدادی از رسانه‌های نام‌آشنای کشور در روزهای اخیر قدری عجیب است زیرا به‌ نظر می‌رسد که رئیس دولت نهم و دهم در تصمیمی جدید سعی دارد مواضع خود و همفکرانش را در قالبی منسجم‌تر به مردم ارائه کند. احمدی‌نژاد که پس از فعالیت‌های تند اعتراضی که گاه در کف خیابان انجام می‌داد گویا به این نتیجه رسیده است که در مقطع کنونی باید توجه بیشتری به رسانه‌های سراسری داشته باشد تا شاید در چنین امکانی سخنان او وجه رسمی‌تری به خود یابد. این گزاره وقتی تقویت می‌شود که تمام گفت‌وگوهای اخیرش با محور‌هایی زنجیره‌ای انجام شده است؛ به ‌خصوص مصاحبه اخیرش با اعتمادآنلاین نماد و نمود جریان‌سازی احمدی‌نژاد است؛ به ‌نحوی که حتی خبرنگار این رسانه در ابتدای مصاحبه اذعان می‌کند که محور گفت‌وگو به ‌درخواست دفتر احمدی‌نژاد درباره «نهضت به‌ سوی بهار» است.

** هدف احمدی نژاد از مصاحبه های اخیر

عبدالرضا داوری از حامیان احمدی نژاد در گفت و گو با تارنمای نامه نیوز در خصوص مصاحبه اخیر احمدی نژاد گفت: محمود احمدی‌نژاد به دنبال کسب قدرت نیست و تنها می‌خواهد یک ‌روش انسان‌ مدارانه و مبتنی بر آزادی به مردم ارائه بدهد. چهارم بهمن بود که آقای احمدی‌نژاد منشوری با 12بند را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی منتشر کرد؛ اساس این منشور انسان‌شناسی است. آقای احمدی‌نژاد در این منشور سعی کرده است که تعالی انسان را در آزاد بودن او بداند. نکات دیگری مانند حق مالکیت، توزیع عادلانه ثروت و قدرت، حفظ کرامت انسانی و مفاهیمی از این دست در این منشور آمده است.

** مواضع جدید رئیس دولت نهم و دهم

روزنامه شرق با طرح این سوال که «آیا محمود احمدی‌نژاد تغییر کرده است؟» در مطلبی نوشت: آیا تغییرات مواضع او واقعی و قابل ‌اعتماد است یا مقطعی و صرفا ناشی از کنار ماندن او از قدرت و بازداشت نزدیکان اوست؟ احمدی‌نژاد که زمانی از شکات روزنامه سلام بود و در دوران ریاستش بر دولت هم از گفتمان عدالت‌طلبی، آن هم با خوانش ویژه خود تأکید داشت، چه شده که به‌ یک‌ باره طرفدار گفتمان آزادی‌خواهی شده است و شروع به تمجید از مهندس بازرگان و شهیدنامیدن خسرو گلسرخی می‌کند؟ آیا مراد و تفسیر او از آزادی همان دموکراسی است؟ و آیا او واقعا به بنیادها و بنیان‌های دموکراسی اعتقاد پیدا کرده است؟ فارس گفت‌وگویش با محمود احمدی‌نژاد را منتشر کرده و سخنانی به نقل از او آورده که اگرچه حامل مواضع جدید و عجیب رئیس سابق دولت است، اما عجیب‌تر از آن انتشارش از سوی یک خبرگزاری اصولگراست؛ خبرگزاری‌ای که پیش‌تر احمدی‌نژاد درباره‌اش گفته بود: «متأسفم که [رئیس مجلس] با یک خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی [مصاحبه کرده] و همه‌اش علیه دولت...». انتشار گفت‌وگوی محمود احمدی‌نژاد از سوی رسانه اصولگرایی که در این سال‌های اخیر احمدی‌نژاد را بایکوت کرده بود، کمی عجیب است، به‌ ویژه که سخنان و نقدهایی از زبان احمدی ‌نژاد منتشر شده که تاکنون در خبرگزاری فارس از سوی هیچ فعال سیاسی دیگری سابقه نداشته است. نه در خبرگزاری فارس، بلکه در هیچ رسانه دیگری در این مدت امکان انتشار چنین سخنانی از زبان هیچ فرد دیگری ممکن نبوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.