محمد عطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران از موافقت اصولی سید محمد خاتمی با تشکیل پارلمان و یا شورای عالی یکپارچه اصلاحات خبر داده‎است.

سید محمود میرلوحی، عضو شورای عالی اصلاح‎طلبان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره جزئیات طرح پارلمان اصلاحات به ایرناپلاس می‎گوید: به موازات شکل‎گیری شورای عالی سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان، بعضی از دوستان معتقد بودند که می‎توان فراتر از شورای عالی رفت و همه اصلاح‎طلبان چه حقیقی و چه حقوقی، پارلمان اصلاحات را تشکیل دهند.

میرلوحی با اشاره به اینکه اولین بار حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایده پارلمان اصلاحات را مطرح کرده‎است، تصریح می‎کند: این موضوع در کمیته سیاسی شورای هماهنگی مورد بررسی قرار گرفته‎است اما به نظر می‎رسد که شرایط آن برای انتخابات مجلس ۹۸ آماده نشود.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب درباره موانع شکل‎گیری پارلمان اصلاحات، بیان می‎کند: آیا در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که همه اصلاح‎طلبان بتوانند به صورت سلسله مراتبی از شهرستان‌ها به استان و منتخبان آن‎ها هم از استان به پایتخت بیایند؟ در تهران نیز افراد براساس سازوکاری انتخاب شوند؟! علاوه بر این‎ها همه اصلاح‎طلبان کشور باید چند روز در کنگره‎ای سراسری جمع شوند و درباره سازوکار و سلسله مراتب آن اجماع کنند. به طور مثال آقای خاتمی به عنوان کسی که رهبری اصلاحات را برعهده دارد، می‎تواند در سازوکار این پارلمان نقش داشته باشد؟ درحال حاضر معذورات و محدودیت‌هایی وجود دارد و به همین جهت تا زمانی که شرایط کاملا مساعد نباشد، جریان اصلاحات باید به صورت جبهه‌ای کارش را ادامه بدهد یعنی مانند آنچه در شورای عالی اصلاحات انجام می‎شود.

شورای هماهنگی در حال بررسی پارلمان اصلاحات

میرلوحی همچنین می‎افزاید: پارلمان یک مفهوم انتخاباتی است و باید به صورت سلسله مراتبی شکل بگیرد. البته شورای هماهنگی کارگروهی را در این خصوص شکل داده و در حال بررسی آن است. با این حال برآوردها نشان می‎دهد که پارلمان اصلاحات برای انتخابات آینده شکل نمی‎گیرد. ساختار پارلمان اصلاحات در عین حال که پارلمان است شبیه یک حزب فراگیر است. لذا باید مشخصات یک حزب فراگیر را فراهم بکند اما شرایط آن فراهم نیست.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شورای عالی در انتخابات آینده هم مانند روال سابق لیست منتشر می‎کند، می‎گوید: بله، دوره سوم شورای عالی شکل گرفته ‎است و جلسات متعددی هم در این رابطه دارد و با همین سازوکار سال ۹۶ و ۹۴ کارش را ادامه می‎دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.