عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم، در تحلیل تصویری خود که در پایگاه اینترنتی این روزنامه منتشر می‌شود، گفت: امروز درباره روند فروپاشی آمریکا که عملا آغاز شده است صحبت خواهم کرد. روند سیطره آمریکا بر جهان در حال فرسایش است و من این ادعا را با ارائه اعداد و ارقام و ذکر واقعیت‌ها اثبات خواهم کرد.

آمریکا دیگر نمی‌تواند عصا به دست بگیرد و جهان را با زور به همراهی با خود مجبور کند

او در این تحلیل گفت: با نشست اخیر در ورشو کلام خود را آغاز می‌کنم. نشست ورشو و تحولات پیرامون آن بیانگر این است که آمریکا دیگر مرجع اول تصمیم‌گیری در دنیا نیست. اتحادیه اروپا که قویترین متحد آمریکا در جهان محسوب می‌شود این نشست را تحریم کرد. چین، روسیه، هند، اندونزی و مالزی این نشست را تحریم و فقط کشورهای ولنگار عرب در این نشست شرکت کردند. دلیل این حضور نیافتن چیست؟ دلیل این است که آمریکا دیگر نمی‌تواند عصا به دست بگیرد و جهان را با زور به همراهی با خود مجبور کند.

سردبیر روزنامه رأی الیوم افزود: من نشانه‌ها و فاکتورهای فروپاشی قدرت آمریکا را برای شما ذکر خواهم کرد. نخست سازمان اوپک که آمریکا از طریق متحدان و مزدوران خود در برخی از کشورهای عربی بر آن سیطره داشت، اکنون به سوی ایجاد تغییرات بزرگ و اساسی پیش می‌رود. اعضای این سازمان در نشست‌های روز هجدهم ماه فوریه در وین توافق کردند شمار اعضای این سازمان به ۲۴ کشور افزایش یابد. از جمله کشورهای جدید مکزیک و روسیه خواهند بود و این یعنی، فاتحه تسلط عربستان و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) بر اوپک خوانده می‌شود. این تحول یعنی قیمت‌های نفت عادلانه خواهد شد و این قیمت‌ها را بیست و شش کشور و نه چهارده و یا شانزده کشور به صورت فعلی تعیین خواهند کرد. به دنبال اعلام خبر توافق بر سر افزایش اعضای اوپک و پیوستن روسیه و مکزیک به این سازمان و هماهنگی بین این دو کشور، قیمت نفت فورا افزایش یافت.

ترامپ چشم جهانیان را به روی میزان خطرات تسلط دلار بر اقتصاد جهان باز کرد

عطوان اضافه کرد: دوم لازم است از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تشکر کنیم، با وجود اینکه او آدم بسیار ناشایست و دیوانه‌ای است، اما چشم جهانیان را به روی میزان خطرات تسلط دلار بر اقتصاد جهان باز کرد. ترامپ با اقدامات جنون‌آمیز خود و گسترش محاصره علیه روسیه، جنگ تجاری با چین و تشدید محاصره علیه ایران، حزب‌الله، لبنان، نواز غزه و حماس چشم جهانیان را گشود. حتی ونزوئلا نیز از تشدید محاصر ترامپ در امان نماند. اما آیا می‌دانید چرا ترامپ محاصره علیه ونزوئلا را افزایش داده است؟ زیرا ونزوئلا تصمیم گرفته است نفت خود را به چین در ازای دریافت پول ملی چین یعنی یوان بفروشد. این مسئله آمریکا و ترامپ را کاملا دیوانه کرده است و به همین دلیل کاراکاس را تهدید به جنگ می‌کند و حتی رئیس جمهور آینده این کشور را که در آینده متحد خودش باشد انتخاب کرده است.

او در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: اکنون سیطره دلار بر اقتصاد جهان با جنگ و چالشی واقعی مواجه است که به شکستن و فروپاشی آن می‌انجامد. این جنگ را روسیه، چین، هند، ترکیه و ونزوئلا رهبری می‌کنند. همه این کشورهای شریف اکنون جنگ علیه دلار و سیطره آن و بازگرداندن توازن به اقتصاد جهانی را اعلام کرده اند. اما روند سیطره دلار بر اقتصاد جهانی چگونه آغاز شده است؟ این روند در نشست «برتون وودز» در سال ۱۹۴۴ پس از جنگ جهانی دوم آغاز شده است. در پایان این جنگ کشورهای اروپایی نابود و ویران شدند و آمریکا طرح مارشال را برای نجات آنان به راه انداخت. این کشورها در آن زمان بسیار ضعیف بودند و توافق کردند دلار را به عنوان ارز جهانی اعلام کنند تا از حمایت‌های مالی آمریکا برخوردار شوند. آمریکا در آن زمان ۷۵ درصد از ذخیره طلای جهان را در اختیار داشت و کشور ثروتمندی به شمار می‌رفت. در این نشست تصمیم گرفته شد دلار به ارز رایج جهانی و معیار مبادلاتی تبدیل شود. تصمیم گرفته شد تا هر ۳۵ دلار معادل یک اونس طلا باشد و این یعنی، دلار با طلا پشتیبانی شود.

این روزنامه‌نگار مشهور عرب افزود: در سال ۱۹۷۰ میلادی هنگامی که دلار به عنوان ارز رایج آمریکا تعیین شد، اسکناس نبود بلکه به شکل دلار طلایی، نقره‌ای و مسی بود و سال‌ها پس از این تاریخ چاپ دلار به صورت اسکناس را آغاز کردند. در نشست «برتون وودز» شرط کردند دلار با طلا پشتیبانی شود. پس از جنگ ویتنام و شکست آمریکا در این جنگ، نیسکون -رئیس جمهور وقت این کشور- تصمیم گرفت وابستگی دلار به طلا را بردارد و چاپ دلار را به صورت اسکناس آغاز کردند و مقادیر زیادی دلار بدون هیچ پشتوانه‌ای چاپ کردند و آمریکا به تصمیم‌گیرنده اول اقتصاد دنیا تبدیل شد.

دلار به وسیله‌ای برای به زیر کشیدن جهان تبدیل شده است

عطوان اضافه کرد: دلار اکنون به وسیله‌ای برای به زیر کشیدن جهان تبدیل شده است. اما چین به مقابله با این روند برخواست و اعلام کرد تسلیم نخواهد شد. چین و روسیه اکنون ذخایر طلای خود را افزایش داده اند و دو کشور تقریبا ۳۷۶۵ تن طلا در اختیار دارند این در حالی است که ذخایر طلای آمریکا ۸۱۳۳ تن است. از سوی دیگر چین، روسیه و کشورهای اوراسیا توافق کرده‌اند در مبادلات تجاری خود از دلار استفاده نکنند. اتحادیه اروپا نیز گفت دستور آمریکا برای خریدن کالاهای مورد نیاز اعضای این اتحادیه با دلار تصمیمی سخیف است و به آن پایبند نخواهند بود.

مگر آمریکا کیست و آیا جهان نوکر آن و دلارش است؟

او در ادامه یادآور شد: شما تصور کنید ارزش واقعی دلار در حال حاضر کمتر از ۱۰ سنت است یعنی ارزش دلار ۱۰ برابر قیمت واقعی آن است. چرا باید اجازه داد آمریکا با پول ملی خود از دنیا باج‌خواهی کند؟ مگر آمریکا کیست و آیا دنیا نوکر آمریکا و دلار آن است؟ خیر، اوضاع جهانی به طور کلی در حال تغییر است. ایران به دلیل محاصره و تحریم به تدریج روند استفاده از بیت کوین با ارز دیجیتال را آغاز کرده است و حتی حماس نیز در این مسیر پیش می‌رود.

ضربه به دلار باعث سرنگونی آمریکا و از بین رفتن قدرت آن می‌شود

سردبیر رای الیوم در ادامه افزود: من می‌خواهم بگویم سیطره اقتصادی آمریکا که جهان را به ذلت کشانده به پایان رسیده است. من چند وقت پیش با یک بازرگان میلیاردر هندی دیدار کردم. او به من گفت قدرت آمریکا وابسته به سلاح هسته ای، موشک وناوهای جنگی نیست بلکه قدرت واقعی آمریکا در دلار نهفته است و ضربه به دلار باعث سرنگونی آمریکا و از بین رفتن قدرت آن می‌شود.

عطوان اضافه کرد: ما اگر به عنوان جهان دوم یا سوم یا چهارم با هم علیه دلار متحد شویم آمریکا از هم فرومی پاشد. امیدواریم چنین اتفاقی بیافتد. چه چیزی ما را در جهان به ذلت کشانده است؟ دلار و پشتیبانی آمریکا از آن با لابی‌های مختلف از جمله لابی اسرائیلی. این سیطره باید در سریعترین زمان ممکن است پایان پذیرد.

او گفت: برخی از مردم می‌گویند نادیده گرفتن دلار در معاملات تجاری باعث ایجاد هرج و مرج خواهد شد چرا که ۷۵ درصد از معاملات تجاری دنیا با دلار انجام می‌شود. من می‌پرسم چگونه هرج و مرج در اقتصاد جهانی رخ می‌دهد در حالی که کشورهای بزرگی مانند چین، روسیه، هند، پاکستان، ترکیه، ونزوئلا و مکزیک خارج از چرخه دلار هستند؟ آن‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند اقتصاد جهانی دچار فروپاشی شود. از این رو من می‌خواهم بگویم والله که خیر در راه است. پس بیایید مدافع این خیر باشیم. 

به زودی ضربه نهایی به دلار زده می‌شود

این روزنامه‌نگار برجسته در انتهای تحلیل خود گفت: به زودی ضربه نهایی به دلار زده می‌شود و سیطره اقتصادی آمریکا بر جهان پایان خواهد یافت و ترامپ با تشدید محاصره علیه کشورهای مختلف این مسئله را سرعت خواهد بخشید. آمریکا تنها طرفی است که هزینه جنگ اقتصادی را متحمل می‌شود و نه کشورهای دیگر. تحقق این امور فقط نیازمند گذر زمان است و نباید فراموش کنیم اتحاد جماهیر شوروی به دلایل اقتصادی از هم فروپاشید و آمریکا نیز به زودی و به دلیل از دست دادن سیطره دلار بر اقتصاد جهان از هم فرو می‌پاشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.