حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه درباره بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری در آستانه دهه پنجم انقلاب صادر شد، گفت: این بیانیه منشوری برای خودسازی، جامعه سازی و تبیین کننده فصل نوین حرکت انقلابی و عمل جهادی ملت بزرگ ایران و امت اسلام و جبهه مقاومت است.

وی افزود: در این منشور تحلیلی روشن از گذشته، نقشه راه برای تحکیم نظام انقلابی پویا، توانمند و پیشتاز در راستای دستیابی به تمدن اسلامی و بهبود جدی و مؤثر ارکان نظام ارائه شده است.

خطیب نماز جمعه تهران تاکیدکرد: راهکارهای خلق و تثبیت اراده ملی در کانون مدیریت کشور، ارتقای بینش سیاسی به مسائل منطقه و نگاه به مسائل بین المللی، سنگین نمودن کفه عدالت در تقسیم امکانات کشور و افزایش عیار معنویت و اخلاق و ایستادگی شکوهمند و ابهت آفرین در برابر قدرت های استکباری و آمریکای جهان‌خوار در این بیانیه تبیین شده است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد اظهارداشت: انقلاب اسلامی یکی از حرکت های انقلابی استثنایی به ویژه در تاریخ چند سده ملت های منطقه و جهان است که در طول چهار دهه بر اصول و مبانی انقلاب ایستاده است و راه حرکت پرشتاب خویش را هموار کرده است.

وی در تشریح مبانی این حرکت و شتاب، گفت: سه عامل کلیدی راه را برای این موفقیت هموار نموده است. آرمان هایی ماندگار و باثبات است که با فطرت روح، جان، عقل هماهنگ باشد؛ اندیشه و تفکری با طراوت و نشاط، قلب و روح انسان را فتح می کند که با مبانی عقلانی و با فطرت بشر هماهنگ بوده و از پشتوانه برهانی و علمی برخوردار باشد.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه مبانی و اصول و ارزش های انقلاب برآمده از قرآن و سیره اولیای الهی است، تاکیدکرد: این مبانی استوار و دارای استحکام منطقی و علمی است. رهبر انقلاب به درستی اشاره فرمودند که این اصول و ارزش ها برای همیشه در نزد انسان ها و جوامع بشری زیبا و پرجاذبه است، زیرا با فطرت آنان هماهنگ است.

حجت الاسلام ابوترابی یادآورشد: انقلاب اسلامی، روح و جسم را در کنار هم مورد توجه قرار داده است، لذا شعارهای جهانی انقلاب دینی ماندگار و باثبات است.  

وی، آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت و برادری را از شعارهای مهم انقلاب خواند و گفت: اینها اصول و مبانی برآمده از آموزه های دینی است و انقلاب اسلامی این آرمان های بلند را در دستور کار خویش دارد.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: این مبانی برآمده از اصول و حقایق ناب اسلامی است از این رو، حق است و حق ماندنی است.  

حجت الاسلام ابوترابی با تأکید بر اینکه اصول و مبانی انقلاب قابل تردید نیست، گفت: انقلاب به اصول خود به شدت پایبند و به مرزبندی های خود با رقیبان و دشمنان به شدت حساس است و با خطوط اصلی خود هرگز بی مبالاتی نمی کند.

وی گفت: انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده و با اراده همواره دارای انعطاف و تصحیح خطاهای خویش است اما منفعل نیست.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: این امر یکی از مهمترین عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام ابوترابی، وجود رهبرانی که از بن دندان به اصول و مبانی انقلاب باور داشتند را از عوامل ماندگاری انقلاب خواند و گفت: این رهبران در وابستگی به انقلاب پیشگام بودند.

وی با بیان اینکه امام بزرگوار به تمامی مبانی و اصول انقلاب باور داشت و خود نماد باور به انقلاب بود، افزود: امروز خلف صالح امام (ره) سخت بر این اصول پای می فشارند و باور دارند.  

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: اینکه مسئله رهبری و ولایت در آموزه های دینی مورد توجه قرار گرفته است به این دلیل است اگر اصول در اوج انطباق با مبانی علمی و وحیانی باشد اما رهبران جامعه به آن اعتقاد نداشته باشند، وارونه و منحرف می گردد.

حجت الاسلام ابوترابی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با تکیه بر امام بزرگوار و امروز خلف صالح او این قله های بزرگ را فتح کرده است.  

وی تأکید کرد: مردم بیدار باشید، پیروی از رهبران عادل، عزت آفرین است. شما عزیز هستید چون شخصیتی مانند امام (ره) و خلف صالح او را برای رهبری برگزیده اید.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: امروز ملت اسلام در عراق، سوریه، غزه، یمن، بحرین و سراسر عالم اسلام، عزیز و پیشتازند و هر روز سنگر جدیدی را فتح می کنند، چون رهبر صالحی را برگزیده اند.

حجت الاسلام ابوترابی با بیان اینکه نوکیسه های دست یافته به کاخ سفید، تاریخ چهار دهه انقلاب اسلامی را بررسی کنند، ببینند ملت ایران در چه شرایط سختی پیروزی های بزرگ را به دست آورد، اظهارداشت: تمام عزت ثمره رهبری امام عادل است اما این عدالت باید در همه سطوح مدیریت کشور جریان پیدا کند.

وی در خطبه دوم نماز جمعه، رحلت آیت الله مومن را تسلیت گفت و  اظهارداشت: ایشان به راستی آراسته به علم و تقوا بود.  

خطیب نماز جمعه تهران همچنین شهادت جمعی از بهترین فرزندان میهن اسلامی، پاسداران عزت و شرف، آفرینندگان امنیت و اقتدار، مرزداران سلحشور را به امت اسلام، مردم شریف خطه اصفهان، عموم رزمندگان و سپاهیان و نیروهای مقتدر مسلح کشور تبریک و تسلیت گفت.  

حجت الاسلام ابوترابی ادامه داد: برای ملت ایران، مسئولان نظام، نیروهای اقتدار آفرین و پاسداران امنیت کشور هرگز قابل قبول نیست سرزمین یک کشور اسلامی همسایه به پایگاهی برای تربیت مزدوران تروریست تبدیل شود.

وی با بیان اینکه از دولت پاکستان به عنوان یک همسایه مسلمان انتظار می رود به سرعت رفتار گذشته خود را اصلاح و راه را برای تداوم اصول برادری هموار نماید، اظهارداشت: شایسته یک کشور نیست با همسایگان خود در شمال، جنوب و غرب چنین شرایط ناگواری را تجربه کند.  

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه در آستانه میلاد فرخنده صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) قرار داریم، گفت: پیامبر اعظم با خمسه مطهری در مباهله حاضر شدند. تمامی اهل حدیث و تفسیر اتفاق دارند که در میدان مباهله، اصحاب کساء حضور داشتند. اهل بیت پیامبر رمز وحدت امت اسلام هستند.

حجت الاسلام ابوترابی اضافه کرد: امروز جامعه اسلامی، شیعیان، پیروان مدرسه اهل بیت، برادران و خواهران اهل سنت همه و همه حول قرآن، پیامبر عظیم الشأن اسلام و حول شخصیت پیامبر اکرم (ص) با هم وحدت و انسجام دارند.

وی در ادامه با تاکید براینکه اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است، گفت: فقر و غنا در مادیات و معنویات کشور اثر می گذارد، وسیله ای است که بدون آن نمی توان به هدف رسید.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: یک انقلاب مقتدر با این بالندگی و عزت شایسته است قدرت برتر اقتصادی منطقه باشد. تأکید بر اقتصاد مستقل مبتنی بر تولید انبوه و نه مبتنی بر سرمایه ای به نام نفت، باکیفیت، توزیع عدالت محور، مصرف به اندازه و بی اسراف، بسیار مهم است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: خواهش می کنم به لایحه بودجه دقت فرمایید، ببینید در این لایحه چند قدم برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، حمایت از تولید، کاهش شدت انرژی و مدیریت مصرف برداشته شده است.

وی تصریح کرد: مصرف به اندازه و بی اسراف در سال های اخیر از سوی بنده بارها تکرار و بر آن تأکید شده است. این ضعف، خود را در نظام بودجه ریزی نشان می دهد.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه با عزم و اراده می توان قدم به جلو برداشت، تاکید کرد:  عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از درون و بیرون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی، تحریم است که در صورت اصلاح مشکلات درونی کم اثر و بی اثر خواهد شد.  

حجت الاسلام ابوترابی، عیوب ساختاری و ضعف های مدیریتی را از عیوب داخلی خواند و گفت: مهمترین عیوب از نظر سکان دار انقلاب اسلامی، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخل، بودجه بندی معیوب و نامتوازن است.

وی تاکید کرد: خواهش می کنم در مجلس بررسی کنید که چند قدم می توانید از عیوب بودجه کاسته و در راستای ایجاد انضباط مالی بردارید.

خطیب نماز جمعه تهران تأکید کرد: برآورد مرکز پژوهش ها این است که با این ساختار بودجه سال ۹۸ ممکن است حدود صد هزار میلیارد تومان کسری در ساختار بودجه ۹۸ پنهان باشد.

 حجت الاسلام ابوترابی اظهارداشت: بودجه بندی معیوب و نامتوازن و عدم رعایت اولویت بندی ها از نقاط ضعف اقتصاد کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.