استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل وضعیت یمن به ویژه اجرای توافق‌نامه استکهلم و اهمیت آغاز مرحله نخستین خروج از استان الحدیده توسط طرفین درگیر را مورد بررسی قرار دادند.

به نقل از روسیا الیوم، در این دیدار که به درخواست پامپئو در مقر سازمان ملل در نیویورک به مدت ۳۵ دقیقه به طول انجامید، دوجاریک بدون بیان جزئیاتی افزود، دو طرف وضعیت ونزوئلا و منطقه را هم بررسی کردند.

همزمان با اجرای توافق سوئد، دولت مستعفی یمن و انصارالله درخصوص مرحله نخست خروج نیروهای خود از بندر الحدیده به توافق دست یافتند و مارتین گریفیث، نماینده سازمان ملل در یمن روز سه شنبه در شورای امنیت اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود نیروهای طرف‌های درگیر یمنی طی روزهای آتی از الحدیده خارج شوند اما طبق گفته ناظران تا روز پنجشنبه هیچ گونه تحرکی در این زمینه دیده نشده است.

بندر الحدیده گذرگاه ورود کمک‌ها و امدادها به یمن، جایی که میلیون‌ها تن در آستانه قحطی زندگی می‌کنند، به شمار می‌رود.

گوترش درباره ونزوئلا خواستار برگزاری مذاکرات سیاسی جدی برای پایان دادن به درگیری میان خوآن گوایدو، "رییس‌جمهور خودخوانده" ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور و نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا شد.

ایالات متحده در خصوص به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان "رئیس جمهور ونزوئلا "تاکنون توانسته ۵۰ کشور از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل، آرژانتین و کلمبیا را با خود همراه کند. از طرفی هم تحلیلگران نسبت به احتمال وقوع درگیری خشونت‌آمیز با ادامه تلاش‌های گوایدو برای وارد کردن کمک‌های انسانی آمریکا به ونزوئلا از طریق کلمبیا در مقابله با دولت مادورو نگران هستند که واشنگتن را به استفاده از کمک‌ها به عنوان پوششی برای تغییر نظام متهم می‌کند اما سازمان ملل تاکید کرده که نباید ارائه کمک‌ها سیاسی‌کاری شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.