ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در هفت گروه آزمایشی و ۲۴۵ کد رشته امتحانی برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد، پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها از روز سه‌شنبه ۶ آذر در سایت سازمان سنجش آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده روز پنجشنبه (۱۵ آذر ۹۷) به پایان رسید.

برای شرکت در آزمون تعداد ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۸۴ هزار و ۳۸۰ نفر زن و ۱۱۲ هزار و ۵۷ نفر مرد هستند. به عبارت دیگر ۴۲.۹۶ درصد زن و ۵۷.۰۴ درصد مرد هستند.

از تعداد ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ داوطلب ثبت نام کننده، تعداد ۱۱۷ هزار و ۵۱۷ نفر در گروه علوم انسانی، ۱۷ هزار و ۴۷۹ نفر در گروه علوم پایه، ۳۴ هزار و ۶۴۰ نفر در گروه فنی و مهندسی، ۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر در گروه کشاورزی منابع طبیعی، ۹ هزار و ۸۸۴ نفر در گروه هنر، ۲ هزار و ۹۹ نفر در گروه دامپزشکی و ۴ هزار و ۳۳۳ نفر در گروه زبان ثبت نام کرده‌اند.

بنابر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در دوره دکتری سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۳۸ هزار و ۲۶۷ نفر کمتر شده است.

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد؛ پس از برگزاری آزمون کارنامه حاوی نمرات خام، تراز، نمره کل و سایر اطلاعات دیگر در هفته آخر فروردین ماه سال ۱۳۹۸ در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت.

فرآیند برگزاری آزمون از ساعت ۸ صبح امروز (جمعه) آغاز و درهای ورود به جلسه از ساعت ۷:۳۰ دقیقه بسته شد، در این آزمون به تمامی داوطلبان دو بسته نایلونی داده شد. بسته اول حاوی دفترچه شماره یک و سوالات اختصاصی و یک پاسخنامه و بسته دوم حاوی دفترچه شماره دو و سوالات دروس استعداد تحصیلی و زبان عمومی است. تعداد سوالات اختصاصی و زمان پاسخگویی به هر یک از دفترچه‌ها در هر یک از کد رشته‌های امتحانی به شرح در برگه راهنما درج شده است.

همچنین دفترچه سوالات استعداد تحصیلی و زبان عمومی شامل ۳۰ سوال درس استعداد تحصیلی و ۳۰ سوال زبان انگلیسی است. کلیه دفترچه‌ها شخصی سازی شده است و بر روی هر یک از بسته‌ها، دفترچه‌ها و پاسخنامه نام، نام خانوادگی و شماره داوطلبی درج شده است. همچنین دفترچه سوالات در تنوع‌های A، B، C، D، E، F تهیه شده است.

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده در نیمه اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند و با توجه به کد رشته محل‌های انتخابی و حد نصاب نمره سنجش عمومی که با هماهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده دانشجو تعیین می‌شود، با توجه به سهمیه، داوطلب به منظور شرکت در مراحل مصاحبه و سایر مراحل گزینش که در دانشگاه صورت می‌گیرد مانند سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری حاضر خواهد شد. در نهایت پس از اعلام نتیجه مراحل گزینش از سوی دانشگاه‌ها به سازمان سنجش، نمره کل نهایی هر داوطلب محاسبه و فهرست پذیرفته شدگان نهایی داوطلب استخراج و اعلام خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.