محمود حجتی در مراسم افتتاح فاز اول پروژه گردشگری، آگروتوریسم و مجتمع خیریه درمانی، آموزشی و فرهنگی فجر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از معضلات کشور کمبود آب بوده چراکه ریزش‌های جوی ما یک سوم متوسط جهانی است.

وی با اشاره به اینکه امسال شاهد بارش‌های خوبی در کشور به خصوص در استان‌های غربی بودیم، ادامه داد: خوشبختانه در افزایش بهره‌وری آب موفق عمل کرده‌ایم و توانستیم راندمان آبیاری را بالا ببریم به طوری که هم‌اکنون این آمار از حدود ۳۹ به ۴۴ درصد رسیده است.

حجتی متوسط بهره‌وری در عملیات به‌زراعی را حدود شش درصد طی پنج سال اخیر عنوان کرد و گفت: این آمار در تاریخ کشاورزی ایران بی‌سابقه بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم‌اکنون از خشکه‌کاری به سمت شیوه‌های نوین زراعی از جمله نشاکاری حرکت کرده‌ایم، ادامه داد: با اقداماتی که انجام شده افزایش ۳۰ درصدی بهره‌وری در مصرف آب و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امسال رکورد بالایی در زمینه توسعه گلخانه داشته‌ایم، اضافه کرد: پیش بینی شده که تا شب عید امسال ۳۰۰۰ هکتار توسعه گلخانه‌ای داشته باشیم و امروز نیز شاهد افتتاح فاز دوم گلخانه مدرن لرستان بودیم.

حجتی بیان کرد: امیدواریم که با همت مسئولان فاز سوم نیز در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با میوه شب عید نیز گفت: با پیش‌بینی‌های خوبی که به عمل آمد مقدار مورد نیاز سیب خریداری و به استان‌ها انتقال داده شده است، همچنین دو سوم پرتقال مورد نیاز منتقل و مابقی نیز ارسال خواهد شد.

وی به قیمت گوشت نیز اشاره کرد و با بیان اینکه طی مصوبه‌ای جابجایی دام‌ها به مرز کنترل شد، افزود: هم‌اکنون اثر این کاهش تردد دام‌ها را در قیمت گوشت شاهد هستیم.

حجتی با اشاره به گوشت وارداتی نیز اظهار کرد: مقرر شد که توزیع این گوشت‌ها هدفمند باشد و عمدتاً به سمت گروه‌های هدف در چهارچوب اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کارگری، کشوری، لشگری و دانشگاه‌ها باشد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تثبیت قیمت را داریم و امیدواریم بتوانیم به نرخ منطقه‌ای برگردانیم.

وی به موضوع نهاده‌های دامی نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در این رابطه کمبودی نداریم اما در طول سال چند شوک وارد شد که آثار تبعی از خود به جا گذاشت.

حجتی یادآور شد: در اوایل پاییز بحث اعتصاب کامیون‌داران را داشتیم که چند روز عرضه را با وقفه روبرو کرد اما سریع به تعادل رسید.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: متأسفانه یک ماه گذشته نیر در رابطه با جابجایی ارز مشکلاتی پیش آمد که در بحث نهاده‌ها نیز تأثیر گذاشت چراکه ذرت، کنجاله و سویا را وارد می‌کنیم و وابسته‌ایم.

وی تصریح کرد: وقفه چند روزه‌ای پیش آمد اما از ذخایر راهبردی استفاده کردیم و این موضوع کنترل شد.

حجتی اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از دو میلیون تن نهاده در بنادر داریم که در حال حمل بوده و کشتی‌هایی نیز در حال ورود هستند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در زمینه تأمین نهاده‌های دامی هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.