برخی از رسانه‌های آمریکا مدعی شدند شماری از اعضای دولت آمریکا برای اطمینان از حفظ برجام گفتگوهای محرمانه‌ای را با کشورهای اروپایی آغاز کرده‌اند.

وب‌سایت «واشنگتن فری‌بیکن» روز پنج‌شنبه به نقل از منابعی آگاه مدعی شد برخی از مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حال پیگیری سیاست‌هایی هستند که در نتیجه آن برخی از قسمت‌های توافق هسته‌ای با ایران پابرجا بماند و تحریم‌های شدید نفتی و مالی آمریکا علیه تهران کاهش یابد.

به نوشته این وب‌سایت نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکا، این گروه از مقامات آمریکا از سیاست صدور معافیت برای خریداران نفت ایران و همچنین دسترسی تهران به اقتصاد جهانی حمایت می‌کنند. سیاست‌های این گروه از مقامات موجب ایجاد تنش با دیگر بخش‌های دولت ترامپ شده است که هوادار رویکرد سختگیرانه‌تر علیه ایران هستند.

فری‌بیکن مدعی شد این منابع آگاه گفته‌اند: «هم‌اکنون کاملا روشن شده که طی ماه‌های گذشته برخی از عناصر دولت ترامپ علی‌رغم تلاش‌های وی علیه ایران، برای حفظ برجام به صورت محرمانه گفتگوهایی را با اروپایی‌ها و دیگر متحدان واشنگتن آغاز کرده‌اند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و تمام تحریم‌ها علیه ایران را در آبان‌ بازگرداند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.