ولیعهد سعودی که در سفری دو روزه و بعد از بازدید از پاکستان و هند وارد چین شد قرار است با &#۳۹;شی جین پینگ&#۳۹; رییس جمهوری چین ملاقات کند.

او در بدو ورود به پکن مورد استقبال «هی لی فونگ» معاون رئیس شورای مشورتی و سیاسی چین، «ترکی الماضی» سفیر عربستان در پکن و «لی هوا شین» سفیر چین در عربستان قرار گرفت.

'گنگ شوانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد سفر بن سلمان به پکن گفت: روابط مشارکتی راهبردی همه جانبه چین و عربستان سعودی رشد مطلوبی دارد و اعتماد متقابل سیاسی بیش از پیش تقویت یافته است.

او در جمع خبرنگاران افزود: همچنین همکاری های علمی در زمینه های انرژی، تاسیسات زیربنایی، فضایی و ماهواره ای به نتایج ثمربخشی دست یافته و تبادلات انسانی و فرهنگی نیز تقویت شده است.

گنگ افزود: انتظار داریم این سفر ضمن تحکیم روابط دو کشور، تقویت پیوند راهبردهای توسعه دو کشور، تعمیق همکاری ها در ساخت مشترک یک کمربند یک جاده، تبادل نظر درباره مسائل مورد توجه مشترک منطقه ای و جهانی، به پیشرفت بزرگتر در روابط دو کشور کمک کند.

'گنگ شوانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین روز گذشته در مورد اهمیت سفر هیات عالی رتبه ایران به چین به رسانه ها گفته بود همکاری های عادی دو کشور در چارچوب قوانین بین المللی و منطقی در جریان است و باید مورد احترام جامعه جهانی قرار گیرد.

وی در مورد همکاری های انرژی دو کشور و واردات نفت از ایران نیز گفت: علیرغم نگرش ایالات متحده آمریکا نسبت به عدم همکاری کشورهای دیگر با ایران، موضع چین در این زمینه واضح است و تغییری نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: ما همیشه تاکید کرده ایم و باز تاکید می کنیم که «با تحریم های یک جانبه» و 'ناعادلانه' آمریکا مخالف هستیم.

شماری از کارشناسان معتقد هستند سفر تقریبا همزمان هیات عالی رتبه ایرانی و ولیعهد سعودی به چین، بیانگر اهمیت این دو کشور برای پکن است شاید در همین راستا است که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین روز گذشته در دیدار «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در پکن تاکید کرد که با وجود پیچیدگی شرایط بین‌المللی، روابط استراتژیک با ایران تغییر نخواهد کرد.

او در این دیدار تاکید کرد: فارغ از اینکه شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی چه سرانجامی داشته باشد عزم چین در توسعه همکاری راهبردی همه جانبه با ایران همچنان ثابت می‌ماند.

شی در ادامه تاکید کرد چین و ایران باید اعتماد متقابل راهبردی را تعمیق بیشتری بخشند و به حمایت از یکدیگر در راستای منافع اساسی و نگرانی‌های عمده ادامه دهند چین مدافع همکاری میان طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای قرار دادن خاورمیانه در مسیر ثبات و توسعه است.

'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه، 'بیژن زنگنه' وزیر نفت، 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصاد و دارایی و 'عبدالناصر همتی' رییس بانک مرکزی، لاریجانی را در این سفر همراهی می کردند ، هیات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه پکن را ترک کرد.

'جین بایدو' تحلیلگر مسایل خاورمیانه می گوید اینکه چین در حالی که کمتر از 12 ساعت از حضور هیات ایرانی نمی گذشت میزان هیات عربستانی شد نشان می دهد روابط با تهران و ریاض برای پکن مهم است.

وی تصریح کرد: دو کشور ایران و عربستان بزرگترین تولید کنندگان نفت و انرژی جهان هستند و چین نیز به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی به هر دو کشور نیاز جدی دارد.

به گفته وی پکن فارغ از اختلافات سیاسی تهران و ریاض خواهان گشترش و توسعه روابط همه جانبه با هر دو کشور است و نمی خواهد در این اختلافات جانب یکی را بگیرد.

با این حال هنوز برنامه ها و نشست های ولیعهد عربستان در چین رسانه ای نشده است و خبری از دیدارهای او نیز منتشر نشده است.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و پدر بن سلمان نیز در سال ۲۰۱۷ به چین سفر کرده بود.

مقاصد بعدی سفر منطقه‌ای بن‌سلمان بعد از پاکستان، هند و چین، شامل اندونزی و مالزی خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.