یک مقام ارشد دولت آمریکا به واشنگتن پست گفت که متحدان به آمریکا گفته اند که «به اتفاق» به واشنگتن اعلام کرده اند که «اگر شما (آمریکا) خارج شوید ما نیز در آنجا نخواهیم ماند».

فرانسه و انگلیس به همراه آمریکا تنها کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضدداعش هستند که در سوریه نیروی زمینی دارند.آمریکا، فرانسه و انگلیس در آموزش، تامین تجهیزات و ارائه اطلاعات و اقدامات لجستیک برای «نیروهای دموکراتیک سوریه» حملات توپخانه ای و هوایی نقش دارند.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته گفته بود که سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درقبال سوریه وی را سردرگم کرده است.«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس هم روز سه شنبه گفت که امکان «جایگزینی نیروهای آمریکایی با نیروهای انگلیسی» در سوریه وجود ندارد.

مقام های نظامی، قانونگذاران و مسئولان ارشد دولت آمریکا از ترامپ خواسته اند که در تصمیم خود برای خروج از سوریه بازنگری کند. این مقام ها و کشورهای اروپایی خواستار ماندن دستکم شماری از نیروهای آمریکایی در سوریه هستند.

این نگرانی ها درحالی است که دولت آمریکا هنوز نتوانسته است به توافقی با آنکارا دست یابد تا ترکیه به نیروهای دموکراتیک سوریه حمله نکند. آنکارا این گروه را تروریستی می داند.«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گفته که ارتش این کشور در مرز سوریه تجمع کرده و آماده اقدام نظامی در شمال شرق سوریه پس از خروج آمریکاست.

یکی از درخواست های اصلی آمریکا از متحدان اروپایی از جمله کشوری مانند آلمان که نیرویی در سوریه ندارد، این است که یک نیروی «ناظر» تشکیل دهند و در «منطقه امن» در ۲۰ مایلی عمق خاک سوریه به گشتزنی بپردازند.

مقام های آنکارا می گویند که «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و رئیس ستاد مشترک این کشور روز پنجشنبه به آمریکا می روند تا درباره سوریه و سایر تحولات منطقه با «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت وگو کنند.

نیروهای دموکراتیک سوریه از کشورهای غربی خواسته اند تا حدود یک هزار و پانصد تن از نیروهای خود را در شمال شرق سوریه نگه دارند تا به هماهنگی حمایت های هوایی پرداخته و از اقدامات آنها علیه شبه نظامیان و سایر مخالفان پشتیبانی کنند. درحالی که قرار است ۲ هزار نیروی نظامی آمریکا از سوریه خارج شوند، کُردها به مذاکره با دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روی آورده اند.

روسیه پیشنهاد داده است که نیروهای اسد بتوانند کنترل تمام مناطقی را که توسط آمریکا و متحدانش دست داشته اند، در اختیار بگیرند. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: هیچ کسی حتی کُردها و تُرک ها فکر نمی کنند که حضور نیروهای نظام سوریه در شمال شرق کشور فکر خوبی باشد.

انتظار می رود که خروج کامل نیروهای آمریکایی از سوریه تا اواخر ماه آوریل انجام شود. اما این در حالی است که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه و سایر مقام های آمریکایی به متحدان واشنگتن گفته اند که برخی از نیروهای ایالات متحده در سوریه باقی می مانند. اما تاکنون دستوری در این باره به پنتاگون داده نشده است.

گراهام که جزو مخالفان خروج از سوریه است، پیشنهاد داده که تنها دویست نیروی آمریکایی از شمال شرق سوریه خارج شوند تا متحدان اروپایی انگیزه ای برای ماندن داشته باشند.

بولتون نیز به متحدان واشنگتن گفته است آمریکا حتی اگر از شرق و شمال سوریه خارج شود، همچنان در پایگاه «التنف» در مرزهای جنوبی سوریه با اردن خواهد ماند. بولتون که سیاست های تندی علیه ایران دارد، اخیرا به خبرنگاران گفت: التنف «در رابطه با تلاش های ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به هلال کنترل هنوز اهمیت راهبردی زیادی دارد».

واشنگتن پست نوشت که منظور از هلال کنترل منطقه ای از تهران تا عراق و سوریه و لبنان است.

با این حال، مقام های نظامی می گویند که هنوز هیچ دستوری در این زمینه از ترامپ دریافت نکرده اند. شورای امنیت ملی نیز درباره سخنان بولتون توضیحی نداد. یک مقام ارشد دولت آمریکا با اشاره به ابهاماتی که درخصوص طرح ترامپ وجود دارد، گفت: اعضای دولت آمریکا هنوز در مورد التنف سردرگم هستند.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز درخصوص خواسته های ترکیه گفت که «بن بستی در جانب آمریکایی وجود دارد و بسیاری از طرف ها دیدگاه های مشابهی ندارند».به نظر می رسد که آنکارا و واشنگتن پیشرفت های برای حل اختلافات خود در مورد کردها داشته اند. دو طرف به گشتزنی مشترک در شهر «منبج» سوریه می پردازند. پس از آنکه منبج در سال ۲۰۱۶ از داعش پس گرفته شد، آمریکا موافقت کرد تا طبق خواسته ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه را خارج کند.

اما سرنوشت منطقه امن هنوز روشن نیست. یک مقام آمریکایی با اشاره به نیروهای کُرد و ارتش ترکیه اظهار داشت: این کار ایمنی نیست که این دشمنان را بدون داور و نیروی میانجی در آنجا رها کنیم.

اردوغان روز سه شنبه پیشنهاد کرد تا منطقه آزاد ایجاد شده و مسئولیت آن به نیروهای ترکیه واگذار شود. او ایجاد منطقه امن را «عملی ترین راه حل» برای بازگشت میلیون آواره سوری خواند که در ترکیه و کشورهای دیگر هستند. او با اشاره به درخواست ترکیه برای دریافت کمک های اطلاعاتی، شناسایی و اطلاعاتی از آمریکا و سایر اعضای ناتو اظهار داشت که ایجاد منطقه امن به «اقدامات و حمایت لجستیکی سایر کشورها» بستگی دارد.

درحالی که اردوغان به ترامپ گفته که نیروهای ترکیه تحرکات بیشتری برای مبارزه با بقایای داعش خواهند داشت، مقام های آمریکایی معتقدند که با توجه به قابلیت های امنیتی نسبتا محدود ترکیه، عملی شدن این کار توسط ترکیه غیرمحتمل است.

ترامپ طی هفته های گذشته گفته بود که تقریبا تمام بخش هایی از عراق و سوریه که در اشغال داعش بود، آزاد شده است. او روز جمعه گذشته گفت که «ریشه کن شدن» داعش ظرف ۲۴ ساعت آینده اعلام خواهد شد اما تا به امروز چنین خبری منتشر نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.