نیروهای دمکراتیک سوریه(کردها) با همکاری ائتلاف موسوم به بین المللی به سرکردگی آمریکا، نیروهای گروه تروریستی تکفیری داعش را براساس یک توافق محرمانه سه جانبه از آخرین پایگاه آن ها در شرق فرات خارج کردند.

رسانه های سوری با انتشار تصاویر کامیون های حامل تروریست های داعشی، در این باره نوشتند: نیروهای دمکراتیک سوریه با دور کردن یگان های عرب خود(نیروهای الشعیطات) از اطراف آخرین منطقه حضور داعش در شرق فرات، باقیمانده تروریست های داعش در منطقه محاصره شده الباغوز را با کمک آمریکا به دیگر مناطق منتقل کردند.

پایگاه خبری مراسلون نوشت: بیش از ۴۰ کامیون هزار و ۵۰۰ تروریست داعشی و خانواده های آن ها را از منطقه الباغوز به سوی میدان نفتی العمر خارج کردند.

این پایگاه سوری افزود: نیروهای دمکراتیک سوریه روز گذشته از آمادگی کامیون ها برای ورود به آخرین پایگاه داعش به منظور انتقال غیرنظامیان خبر داده بود ولی همه تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این کامیون ها حامل عناصر گروه تروریستی داعش است.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز بامداد پنجشنبه اعلام کرد که عملیات انتقال دوهزار تروریست داعشی و خانواده های آن ها براساس توافقی میان داعش، آمریکا و کردهای سوریه انجام شده است.

رامی عبدالرحمن مدیر این نهاد وابسته به مخالفان سوریه گفت: ۲۶ کامیون حامل دوهزار نفر از جمله ۱۶۰ نیروی داعشی که بیشتر آن ها غیر سوری و فرماندهان این گروه تروریستی از اتباع کشورهای عربی بودند از منطقه الباغوز خارج شدند.

وی اضافه کرد: تروریست های موجود در دو کامیون به خودروهای آئتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا منتقل شدند ولی تاکنون مشخص نیست آنگونه که پیشتر اعلام شده بود به استان ادلب منتقل می شوند یا به مقصدی دیگر می روند.

عبدالرحمن افزود: کامیون های حامل عناصر گروه تروریستی داعش به طور کامل و محکمی پوشیده شده بود.

وی بیان کرد: ۵۰ کامیون که روز گذشته به مزارع و باغ های میان منطقه الباغوز و ساحل شرقی رود فرات وارد شده بودند درحال خروج از این منطقه هستند.

مدیر مرکز دیدبان حقوق بشر سوریه گفت: حدود ۲۰۰ نیروی داعشی همچنان در منطقه محاصره شده الباغوز حضور دارند و از تسلیم شدن و خروج خودداری می کنند.

دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که پس از اجرای این توافق، انتظار می رود به زودی پایان حضور گروه تروریستی داعش در شرق فرات توسط ائتلاف آمریکایی اعلام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.