«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب گفت به وزارت خارجه این کشور دستور داده از ورود یک زن آمریکایی که با سفر به سوریه به عضویت گروه تروریستی «داعش» درآمده، جلوگیری کند.

ترامپ در توییتر نوشت: «به مایک پامپئو وزیر خارجه ابلاغ کرده‌ام، و او هم کاملا موافق است، که نباید به "هدی مثنی" اجازه داد که به کشور برگردد.»

«هدی مثنی» ۲۴ ساله‌ زاده آلاباماست  چهار سال پیش برای پیوستن به داعش آمریکا را ترک کرده و راهی سوریه شد. او چندی پیش به اسارت شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا درآمد و حالا می‌گوید از پیوستن به داعش «عمیقا پشیمان» است و می‌خواهد به همراه پسر ۱۸ ماهه‌اش به آمریکا بازگردد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، در سال‌های گذشته مثنی به دلیل تسلط به زبان انگلیسی یکی از مبلغین و سخنگوهای مشهور داعش بوده، اما اکنون می‌گوید توسط این گروه تروریستی «شست‌وشوی مغزی» شده بوده و از اسلام فهم نادرستی داشته است.

ساعاتی پیش از توییت ترامپ، پامپئو در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تابعیت آمریکایی مثنی از او سلب شده و وی دیگر حق بازگشت به آمریکا را ندارد. با این وجود، کارشناسان حقوقی آمریکایی این بیانیه را زیر سوال برده و می‌گویند سلب تابعیت آمریکایی روندی بسیار دشوار است و ممکن است که مثنی بتواند این تصمیم را به چالش بکشد.

پیش از این استرالیا و انگلیس هم طرح‌هایی برای سلب تابعیت از افرادی که به گروه‌های تروریستی می‌پیوندند، ارائه کرده‌اند.

علاوه بر ابعاد حقوقی، بیانیه پامپئو و ترامپ از منظر سیاسی نیز با سوال‌هایی روبرو شده است، چراکه دولت آمریکا در روزهای گذشته چند بار از کشورهای اروپایی خواسته اتباع خود را که در سوریه و عراق به دلیل عضویت در داعش بازداشت شده‌اند، پس گرفته و محاکمه کنند.

مثنی در مصاحبه با رسانه‌های غربی گفته هنگام عضویت در داعش سه بار ازدواج کرده و از یکی از این ازدواج‌ها فرزندی یک سال و نیمه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.