خبرگزاری فرانسه گزارش داد، هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان گفت تنها تحت این شرط اعضای داعش و خانواده‌هایشان را راه می‌دهد که آنها هویت خود را ثابت کنند و تهدید جدی ای برای امنیت نباشند.

 

وزیر کشور آلمان به یکی از روزنامه‌های این کشور گفت: به دلیل اهمیت امنیت کشورمان دولت آلمان باید شرایطی برای بازگشت تروریست‌های سابق داعش که شهروند آلمان هستند، تنظیم کند. مقامات آلمانی همچنین نیاز دارند تا پرونده هر کدام از اعضا را قبل از ورود به آلمان بررسی کنند تا متوجه شوند که آیا تروریست‌های سابق در کشور دیگری تحت تعقیب هستند یا خیر.

این وزیر محافظه کار آلمانی گفت که اگر داعشی‌های سابق مظنون به جرایم جدی باشند تمایلی به بازگرداندن آنها به کشور ندارد.

او گفت: من نمی‌خواهم تا به افراد خطرناکی بربخورم که نتوانم حتی دستگیری آنها را تضمین کنم زیرا آنها در کشور دیگری با حکم بازداشت تحت تعقیب هستند.

او همچنین افزود که همسران و فرزندان داعشی‌ها نیز بدون بررسی حق ورود به کشور را نخواهند داشت.

بعد از درخواست اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه بیش از ۸۰۰ داعشی که در سوریه بازداشت هستند باید به کشورهایشان بازگردانده شوند، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در مورد بازگرداندن آنها در حال بحث بوده‌اند.

ترامپ همچنین تهدید کرده است اگر داعشی‌هایی که تحت بازداشت کردها هستند برگردانده نشوند، آنها را آزاد می‌کند.

منتقدان اما می‌گویند که بدون وجود شاهد یا مدرکی از جرم‌های مرتکب شده آنان در سوریه، روند دادرسی آنها سخت خواهد بود.

در همین حال یوآخیم هرمان، وزیر امور داخلی در ایالت بایرن آلمان و عضو حزب سوسیال مسیحی خواستار این است که داعشی‌هایی که پاسپورت آلمانی دارند و جرمی مرتکب نشده‌اند در هر صورت تحت نظر قرار گیرند.

هرمان به یک روزنامه آلمانی گفت: اگر ما نتوانیم مدرکی مبنی بر ارتکاب جرم آنها پیدا کنیم باید از نزدیک داعشی‌هایی را که قرار است به کشور بازگردند ۲۴ ساعته زیر نظر بگیریم.

توماس استروبل، وزیر امور داخلی ایالت بادن وورتمبرگ نیز در این باره گفت که داعشی‌هایی که در کنار پاپسورت آلمانی خود پاسپورت دیگری نیر دارند باید اقامت آلمان آنها لغو شود.

او به یک روزنامه آلمانی گفت: اقامت و شهروندی افرادی که در نیروهای خارجی فعالیت دارند باطل میشود. این باید به صورت ویژه برای شبه نظامیان آلمانی اعمال شود.

براساس گزارش دی پی ای گمان می‌رود چیزی حدود ۴۰ داعشی که در بازداشت کردها هستند پاسپورت آلمانی داشته باشند. گزارش شده است که مقامات آلمانی برای ۱۸ نفر آنها حکم بازداشت صادر کرده‌اند.

علی رغم بدگمانی‌ها، وزیر کشور آلمان گفته است که این کشور باید آماده باشد تا داعشی‌ها و خانواده‌هایشان را در شرایطی که مطابق قوانین آنها رفتار کرده باشند، به کشور بازگرداند.

او گفت: ما از تمام جهان انتظار داریم تا پناهجویایی که به آلمان می‌آیند و مرتکب جنایت می‌شوند و یا تهدیدی برای امنیت هستند را پس بگیرند. ما نمیتوانیم در پاسخ بگوییم ما این افراد را پس نمی‌گیریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.