طبق اطلاعاتی که در اختیار اشپیگل آنلاین قرار گرفته، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، نامه‌ای برای هایکو ماس، همتای آلمانی خود نوشته و در آن از دولت برلین به دلیل متوقف کردن صادرات جنگ‌افزار به عربستان انتقاد کرده است.

وزیر خارجه انگلیس در این نامه آلمان را تهدید کرده که اگر هر چه زودتر تحریم تسلیحاتی عربستان از پروژه‌های مشترک تسلیحاتی با انگلیس را رفع نکند، باید پیامدهای سیاست خود را بپذیرد.

جرمی هانت در نامه خود به هایکو ماس، آلمان را متهم کرده که به صنایع تسلیحاتی انگلیس زیان وارد کرده است. در این نامه تصریح شده، از آنجا که قطعات یدکی ساخت آلمان برای جنگنده‌ها یا موشک‌ها دیگر مجوز صدور به عربستان سعودی را ندارند، شرکت‌های انگلیسی نمی‌توانند به سفارش‌های خود عمل کنند.

به گزارش اشپیگل آنلاین، این نامه دوصفحه‌ای در تاریخ هفتم قوریه نوشته شده و آغازی معمولی دارد اما به سرعت به اصل ماجرا می‌پردازد و لحنی تند به خود می‌گیرد.

هانت خطاب به ماس نوشته است، به طور جدی نگران است که تصمیم تسلیحاتی آلمان برای صنایع تسلیحاتی انگلیس و اروپا پیامدهایی داشته باشد و قابلیت اروپا برای برآوردن تعهدات ناتو را از بین ببرد.

هانت سپس در نامه خود تصریح کرده که تصمیم برلین باعث شده که شرکت‌های اسلحه‌سازی انگلیس نتوانند به چندین قرارداد خود با عربستان عمل کنند. او برای نمونه به جنگنده "یوروفایتر" مدل "تایفون" یا جنگنده "تورنادو" اشاره کرده است. هر دو جنگنده از قطعات یدکی ساخت آلمان استفاده می‌کنند که مشمول تحریم تسلیحاتی عربستان شده‌اند.

هانت در نامه خود به طور مشخص نوشته است که هم‌اکنون شرکت اسلحه‌سازی انگلیسی BAE Systems را درخواست غرامت عربستان تهدید می‌کند زیرا این شرکت نتوانسته به تعهدات خود در قبال ریاض عمل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.