کریستوف هوزگن نماینده دائم آلمان در سازمان ملل متحد از تلاش های مارتین گریفیث قدردانی کرد و گفت: نیازمندی های انسانی در یمن به بالاترین میزان رسیده است. آلمان خواستار دسترسی بی حد و حصر این کمک ها به افراد نیازمند است.

وی با بیان اینکه مسئولیت مشترک ما تامین بودجه کافی و به موقع است، افزود: آلمان در کنفرانس داوطلبان کمک های انسان دوستانه که در ژنو برگزار می شود، تعهدات مهمی را خواهد پذیرفت.

نماینده آلمان در سازمان ملل متحد ادامه داد: پیشرفت در یمن دلگرم کننده است اما حفظ حرکت و اجرای کامل تفاهم نامه استکهلم، به ویژه در الحدیده، بسیار مهم است. در حال حاضر، ساختن فرایند سیاسی تحت رهبری سازمان ملل یک امر انکار ناپذیر است.

**فرانسه

فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد هم اولویت را اجرای کامل توافقنامه استکهلم از سوی طرف ها دانست و گفت:

این فرایند پیشرفت هایی داشته است اما هدف ما ایجاد یک پویایی برگشت ناپذیر است.

وی افزود: بحران انسانی یمن همچنان بدترین بحران در جهان است. ضروری است که به این بحران انسانی پاسخ مالی داده شود. فرانسه سهم خود را اعلام خواهد کرد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داد: در یمن، هدف نهایی ما توافق سیاسی است که از استکهلم آغاز شد. وحدت ارزشمندترین دارایی ماست. بگذارید از این وحدت به عنوان یک اهرم در خدمت راه حل سیاسی استفاده کنیم.

**بلژیک

مارک پستین دی بایتسوروه نماینده دائم بلژیک در سازمان ملل متحد هم از اجرای مرحله نخست توافق استکهلم در الحدیده استقبال کرد و از طرف ها خواست با حسن نیت به ادامه اجرای آن اهتمام داشته باشند.

وی افزود: هر کس باید اقدامات لازم را برای رسیدگی به وضعیت بشردوستانه و احترام به حقوق بشر به خصوص استخدام و استفاده کودکان درگیری ادامه دهد.

**آفریقای جنوبی

جری ماتجیلا نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد هم نگرانی خود را وضعیت بحرانی بشردوستانه و امنیت در یمن دانست و تاکید کرد: برای اطمینان از راه حل درازمدت این بحران، لازم است که تمام طرف ها به یک فرایند سیاسی متعهد باشند.

وی تصریح کرد: ما همچنین از پیشنهاد رئیس صندوق بین المللی پول برای پیشبرد توافقنامه الحدیده استقبال می کنیم و امیدواریم که این تعهد منجر به پیشرفت ملموسی شود که صلح و ثبات را در منطقه به ارمغان می آورد.

نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد ادامه داد: ضروری است که تمام طرف ها هر گونه تلاش برای پیروی از توافقنامه آتش بس و اجرای کامل توافق الحدیده را به کار گیرند. ما تاکید می کنیم که درگیری ها از طریق اقدامات نظامی حل نخواهد شد بلکه طرف ها باید به صورت سازنده و با ایمان به غلبه بر موانع به یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به این درگیری روی آورند.

ماتجیلا وضعیت بشردوستانه در یمن را دشوار توصیف کرد و از همه طرف ها خواست تا اطمینان حاصل کنند کمک های بشردوستانه برای رسیدن به نیازمندان، ایمن باشند. هر گونه مانع برای تحویل این کمک های حیاتی فقط بحران را تشدید می کند.

وی با ابراز امیدواری از دستیابی طرف های یمنی به یک توافق سیاسی پایدار، اظهار کرد: این توافق باید عادلانه و منصفانه باشد که اولویت آن حفظ منافع و سلامت همه شهروندان یمنی است. ما باید همچنین اطمینان حاصل کنیم که پس از جنگ، یمن امن است تا دوباره مردم به آن بازگشته و ساکن شوند.

**اندونزی

دیان تریانسیه دیجانی نماینده اندونزی در سازمان ملل متحد هم تامین امنیت گذرگاه ارسال کمک های بشردوستانه را ضروری دانست و گفت: اجرای کامل تفاهمنامه الحدیده در درازمدت یک گذرگاه امن تر و پایدارتر برای ارسال این کمک ها ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: اجرای توافق الحدیده نیز دروازه ای برای روند سیاسی است که می تواند در سایر نقاط یمن تکرار شود. این یک سنگ بنایی برای مصالحه بیشتر در یمن با هدف پایان دادن به جنگ است.

نماینده اندونزی در سازمان ملل متحد از همه طرف ها خواست خویشتنداری و کاهش تنش در الحدیده و فراتر از آن را اجرا کنند و گفت: هر گونه افزایش اقدامات نظامی یا خصومت در جاهای دیگر، ممکن است اعتماد را کاهش دهد و نه تنها چشم انداز صلح بلکه تعهدات توافق شده را هم تضعیف می کند.

بحران یمن از سال ۲۰۱۵ با حملات جنگنده های سعودی به این کشور آغاز شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.