براساس گزارش روسیا الیوم، این اظهارات کاریل کنایسل، وزیر خارجه اتریش در پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل بعد از درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از کشورهای اروپایی برای پذیرش ۸۰۰ داعشی اروپایی مطرح شد. ترامپ تهدید کرده بود این اعضای داعش را آزاد خواهد کرد.

به دلیل نگرانی اروپا نسبت به محاکمه اعضای اروپایی داعش در کشورهایشان فضایی از تنش شدید بر این نشست سایه افکنده بود.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پایان نشست مذکور گفت، هیچ تصمیمی در سطح اتحادیه اروپا در این باره گرفته نشد و موضوع به دولت‌های عضو اتحادیه اروپا مربوط است.

وی اضافه کرد: البته ممکن است در این باره جهت رسیدن به یک راه حل هماهنگ فکر کنیم.

فرانسه و انگلیس تاکنون پاسخ‌شان به خواسته ترامپ "نه" بوده است زیرا که آنها معتقدند طبق چارچوب قضایی مناسب‌تر شبه نظامیان خارجی داعش باید در مکانی که مرتکب جنایت شده‌اند محاکمه شوند. این را سخنگوی ترزا می، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد.

این سخنگو افزود: باید این افراد در مکانی که جرم مرتکب شده‌اند محاکمه شوند.

اما برلین بیشترین پاسخگویی را به خواسته ترامپ داشته و هایکو ماس در این باره گفته است، استرداد اعضای خارجی داعش در حال حاضر دشوار خواهد بود.

ترامپ روز شنبه در توییتی از کشورهای اروپایی در راس آنها انگلیس، آلمان و فرانسه خواست شهروندان افراطی بازداشت شده خود در سوریه را پذیرفته و آنها را در خاک کشورهایشان محاکمه کنند.

وی هشدار داد که آمریکا احتمالاً ناگزیر شود آنها را آزاد کند.

گروه‌های کرد سوری نیز محاکمه خارجی‌های بازداشت شده نزد خود را رد می‌کنند و می‌خواهند آنها را به کشورهایی که از آنجا آمده‌اند، بفرستند اما کشورهای غربی به طور اجمالی نگران واکنش منفی افکار عمومی در کشورهایشان هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.