۱- ایتالیا و یونان در بین کشورهای اروپایی، تنها کشورهایی بودند که برای خرید بخشی از نفت ایران از امریکا معافیت گرفتند. وزیر نفت در گفت‌وگوی مطبوعاتی‌اش درباره خرید نفت ایران توسط این دو کشور به صراحت گفت که این دو کشور اروپایی، بعد از شروع تحریم‌ها، نه تنها نفتی از ایران نخریده‌اند بلکه جواب تلفن وزارت نفت ایران را هم نمی‌دهند.

۲- پیش از شروع تحریم‌ها و در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۷ درصد از صادرات نفت ایران به ایتالیا می‌رفت و فرانسه ۵ درصد نفت ایران را می‌خرید. بنا به گزارش EIA از صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی، مقصد ۲۴ درصد از نفت خام و میعانات گازی ایران، چین، ۱۸ درصد هند، ۹ درصد ترکیه، ۵ درصد ژاپن، ۱۴ درصد کره جنوبی...۵ درصد امارات متحده عربی و ۱۳ درصد سایر کشورها بوده است که عمدتا به‌ صورت قراردادهای کوتاه‌مدت یا تک محموله از ایران خرید کرده‌اند.

یونان هم علاوه بر تایوان در همین ۱۳ درصد جای می‌گیرد. از این کشورها حالا چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، از معافیت خریدشان استفاده کرده و واردات نفت خام و میعانات گازی ایران را به صورت رسمی ادامه می‌دهند. (جای بحث درباره خریدها یا مقادیری که در برگه رسمی معافیت‌ها نیامده اینجا نیست.) درباره تایوان هنوز به طور رسمی خبری اعلام نشده است و ایتالیا و یونان هم به گفته زنگنه، نفتی از ایران برداشت نمی‌کنند. بر اساس آخرین گزارش دبیرخانه اوپک و به نقل از منابع ثانوبه بازار نفت، تولید نفت ایران در ماه ژانویه ۲ میلیون و ۷۵۴ هزار بشکه بوده است. ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی ایران حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.