اقدام رژیم صهیونیستی برای تخلیه تعدادی از پایگاه‌های نظامی و تاسیسات ارتش رژیم اسرائیل در امتداد سواحل فلسطین اشغالی از شمالی‌ترین مناطق تا جنوبی‌ترین بخش‌های فلسطین جنجال قابل توجهی را در اسرائیل به پا کرده است.

 

تصمیم سرکردگان امنیتی رژیم صهیونیستی برای تخلیه این پایگاه‌ها در شرایطی دنبال می‌شود که ارزیابی‌های اسرائیل امکان وقوع جنگ در نتیجه اشتباه محاسباتی ارتش در اجرای عملیات «تقابل بین جنگ‌ها» در سوریه را بالا معرفی می‌کند.

 

بر اساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی آمادگی خود را برای تخلیه این پایگاه‌ها و تاسیسات نظامی اعلام کرده است. مطالب اعلام شده در اسرائیل مدعی است که تخلیه این پایگاه‌ها مرتبط با نیاز رژیم صهیونیستی به سطح قابل توجهی از اراضی برای احداث واحدهای صهیونیست‌نشین است، چرا که تل‌آویو امکان مصادره بیشتر اراضی مسکونی را در شرایط کنونی ندارد.

 

البته گزارش‌های موجود جدول زمانی تخلیه پایگاه‌های نظامی اسرائیل در سواحل دریای مدیترانه را مشخص نکرده، اما به نظر می‌رسد که مسایل امنیتی و نظامی در پشت پرده این تصمیم‌گیری قرار دارد. چرا که در سرزمین‌های اشغالی موضوعات و ملاحظات امنیتی همواره در صدر توجه‌ها قرار داشته و هرگز برای احداث واحدهای مسکونی، پایگاه‌های نظامی تخلیه نمی‌شوند. علاوه بر اینکه صحبت از یک پایگاه محدود نیست، بلکه صحبت از مراکزی است که ده‌ها هزار متر زمین در اختیار دارند و هزینه‌های ساخت و ساز در آن‌ها بالغ بر ۱۰ میلیون دلار است.

 

المیادین نوشت: به نظر می‌رسد انگیزه واقعی رژیم صهیونیستی از تخلیه این پایگاه‌های نظامی این است که این مراکز بخشی از سامانه فرماندهی و کنترل در هر جنگ احتمالی آینده در میان فرماندهان رژیم صهیونیستی هستند واحتمال آسیب آن‌ها در جنگ احتمالی بالا است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان پایگاه‌هایی که قرار است تخلیه شوند، شامل پایگاه دریایی «زیکیم»، پایگاه هوایی «بلماخیم»، پایگاه دریایی «عتلیت»، و آکادمی صنایع نظامی و امنیتی «معهد داوود» است.

 

به این ترتیب به نظر می‌رسد تخلیه این پایگاه‌ها در نتیجه اشراف اطلاعاتی و احتمال سقوط این پایگاه‌ها در نتیجه حمله نیروهای حزب‌الله لبنان یا مقاومت فلسطین است. پایگاه دریایی زیکیم در مجاورت نوار غزه قرار دارد و پیش از این و در جنگ سال ۲۰۱۴ جبهه عملیات ویژه‌ای برای نیروهای حماس به شمار رفته است. پایگاه هوایی بلماخیم نیز یکی از پایگاه‌های اساسی اسرائیل است که مساحت آن بالغ بر ۵ کیلومتر است و شامل بسیاری از بالگردها و هواپیماهای جاسوسی رژیم صهیونیستی می‌شود. این پایگاه همچنین مرکز شلیک موشک‌هایی نظیر موشک‌های هوایی السهم و شافیت است.

 

نکته عجیب اینکه این پایگاه پیش از این برای انتقال هواپیماها و نیروهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته و تصمیم به تخلیه این پایگاه به هیچ وجه نمی‌تواند مرتبط با نیاز سرزمین‌های اشغالی به اراضی موجود در این پایگاه باشد.

 

پایگاه دریایی عتلیت یکی دیگر از تاسیسات حساس رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که مقر یگان ویژه دریایی از جمله یگان شیطت ۱۳ است. این پایگاه در جنوب حیفا قرار دارد.

 

آکادمی معهد داود متعلق به شرکت صنایع امنیتی رافائل است که در خلیج حیفا مستقر است. بیشتر فعالیت‌های شرکت مذکور در همین پایگاه انجام می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.