«محمدباقر نوبخت» عصر امروز (شنبه) در جلسه دفاع از کلیات لایحه بودجه افزود: امروز مجلس شورای اسلامی در جایگاه ویژه ای از نظر زمانی و شرایط سیاسی قرار دارد و تصمیم مهمی را برای دخل و خرج سال آینده اتخاذ می کند.

وی تاکید کرد: اکنون قرار نیست بودجه سال ۱۳۹۸ را به طور کامل تایید یا رد کنیم و فقط تصویب کلیات لایحه بودجه مطرح است و قرار نیست با تایید کلیات لایحه، کاستی ها را نادیده بگیریم.

معاون رییس جمهوری گفت: همه حرف مخالفان این بود که اگر اشکالاتی وجود دارد باید اصلاح شود؛ ورود به کلیات نیز به معنی این است که نسبت به اشکالات و رفع آنها فرصت پیدا کنیم.

نوبخت یادآوری کرد: بودجه طبق ماده ۱ قانون محاسبات عمومی یک پیش بینی از منابع و مصارف است، برای اینکه پیش بینی منابع و مصارف برای سال آینده اجرایی شود یا نه دولت نیست که تصمیم می گیرد بلکه تنها پیشنهاد می کند و مجلس تصمیم می گیرد.

وی توضیح داد: دولت پیش بینی کرده که سال آینده ۲۰۸ هزار میلیارد تومان از درآمدها، کسب منبع کنیم. همچنین پیش بینی کردیم که برای سال آینده ۱۴۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای که ۱۴۲ هزار میلیارد تومان آن برای فروش و صادرات نفت است درآمد داشته باشیم و چون کافی نیست ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری دارایی های مالی که اوراق است کسب منبع کنیم.

رد کلیات به معنی پرهیز از ورود به بحث است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: نمایندگان مجلس می توانند بگویند مبالغ، کم یا زیاد است و در بررسی کلیات، عدد 407 هزار میلیارد تومان را به 442 هزار تومان افزایش یا کاهش دهند. همچنین می توانند بگویند مصارف 320 هزار میلیارد تومان را هزینه ای استفاده کنیم.

به گفته وی، 62 هزار میلیارد تومان در قالب طرح های عمرانی و 25 هزار میلیارد تومان از طریق تملک اوراقی فروخته شده در پارسال به دست آمده است.

نوبخت اضافه کرد: رد کلیات به معنی این است که نخواهید به بحث ورود کنید، وقتی کلیات به دولت برگردد ما می توانیم رقم مورد نظر خود را که پیش از این اعلام کرده بودیم دوباره وارد یا حذف کنیم.

وی ادامه داد: با تایید کلیات یک پیام به جامعه ای می دهیم که در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند و همچنین دشمنانی که مرعوب اراده مردم شد و فهمیدند تهدید آنها در ملت ایران تاثیری ندارد.

وی افزود: با تصویب کلیات دشمنان را که تلاش می کنند چهره بحرانی از اقتصاد ایران نشان دهند که ناامید کردیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس در هنگام بررسی کلیات لایحه بودجه سال آتی گزارشی از مصوبات کمیسیون تلفیق ارائه کرد.

«محمد مهدی مفتح» در این گزارش گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه 98 نهایتا گزارش را در یک سقف یعنی 1739 هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم که منابع عمومی طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بالغ بر 442 هزار میلیارد تومان است که حدود 8.6 درصد رشد دارد، بودجه شرکت ها بدون تغییر است و درآمد اختصاصی را هم نسبت به لایحه ای که دولت ارائه داد مقداری تغییر دادیم و حدود 71.4 هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم.

وی همچنین در مورد منابعی که برای افزایش درآمد دولت پیش بینی شده است، گفت: سازمان امور مالیاتی می تواند 4 هزار میلیارد تومان از معوقات مالیاتی وصول کند، همچنین 5.6 هزار میلیارد تومان در خصوص ورودی خودروها قابل تحقق است، 9.7 هزار میلیارد تومان با تغییر سهم دولت و شهرداری در مالیات بر ارزش افزوده قابل اضافه شدن است و 13.8 هزار میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی پیش بینی می شود.

مفتح تصریح کرد: برای مشمولان غیبت سربازی که بیش از 8 سال غیبت داشته اند و در سال 97 یا قبل از آن این غیبت را خریداری کرده بودند و به صورت اقساطی پرداخت می کردند، حدود یک هزار میلیارد تومان هم از این منبع درآمد حاصل می شود. 2 هزار میلیارد تومان پرونده معوقه تعزیرات است که می‌تواند قابل وصول باشد و 1.6 هزار میلیارد تومان بدهی شرکت هایی چون هیدرو و پتروشیمی به دولت است که قابل تحقق است.

وی اظهارداشت: در مجموع معادل 39.8 هزار میلیارد تومان با این ترتیب می تواند به درآمدهای دولت اضافه شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.