محمدرضا تابش در جلسه علنی امروز عصر مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات بودجه ۹۸، گفت: ملت ایران در عین وفاداری به نظام از همه دست‌اندرکاران امر گلایه‌مند هستند، اما مردم باید به این باور برسند که دولتو  مجلس برای حل مشکل آن‌ها اهتمام دارند.

وی افزود: اعتماد مردم به حاکمیت کلید رفع تمام مشکلات است و کشور را در مقابل توطئه‌ها بیمه می‌کند.

تابش تصریح کرد: حوادث تروریستی و توطئه‌های بین‌المللی و گسترش تحریم‌ها حاکی از عمق کینه استکباری و دنباله‌رو‌های ضعیف آن‌ها در منطقه است.

نماینده اردکان با بیان اینکه در شرایط کنونی بودجه صرفا یک سند مالی نیست، اظهار کرد: در بحث نفت احکام خاصی دیده شده است، در لایحه بودجه ۹۸ به موضوع شفاف‌سازی در شرکت‌های دولتی توجه شده و بودجه مناطق آزاد هم به صورت شفاف آورده شده است.

وی افزود: بودجه ۹۸ در شرایط سخت تدوین شده نه اینکه اشکال ندارد، اما در شرایطی تدوین شده که کاهش درآمد‌های حاصل از منابع نفتی را داریم. بودجه‌ریزی را بر اساس عملکرد پیش‌بینی کردیم و بودجه عمرانی  افزایش داده شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بودجه سه دوازدهم بلاتکلیفی عجیبی ایجاد خواهد کرد، ما بر  اصلاح ساختار بودجه تاکید داریم و بدون تردید دولت در تدوین بودجه با محدودیت‌های پنهان و آشکار‌ روبه‌رو بوده است.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: اما ملت ایران در سایه وحدت و مقاومت شرایط از این خطرناک‌تر را پشت سر گذاشتند. ما این شرایط را پشت سر می‌گذاریم. ملت ایران در عین وفاداری به ارزش‌های انقلاب از همه دست‌اندرکاران گلایه دارند. باید برای رفع این گلایه‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. مردم باید به این باور برسند که دولت و مجلس شورای اسلامی در پی برطرف کردن مشکلات آنها هستند. اعتماد مردم به مجلس شورای اسلامی و دولت کلید رفع مشکلات است.

 

وی اظهار کرد: حادثه تروریستی زاهدان و اجلاس شکست خورده ورشو حاکی از عمق کینه‌دوزی استکبار جهانی و دنبال‌کنندگان ضعیف آنها در منطقه است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در خصوص موافقت خود با بودجه، بیان کرد: مخالفان بودجه اعتراضات به حقی دارند که می‌توانند این انتقادات خود را در حین بررسی جزئیات بودجه مطرح کنند و در آنجا اصلاحات مورد نظر قرار گیرد. این بودجه صرفاً یک سند مالی نیست، بلکه رد کلیات از نظر امنیت ملی حائز اهمیت است. در تصویب بند دفاعی منطبق بر سیاست‌های کلی که اختصاص پنج درصدی را تکلیف کرده‌اند بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد بودجه لحاظ کردیم. برای مثال در بحث نفت اجازه عرضه نفت را در بورس مورد نظر قرار دادیم که اگر بخش خصوصی از دولت طلب داشته باشد، می‌تواند به جای طلب خود نفت بگیرد. رشد ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی، توجه به مشارکت خصوصی و شفاف‌سازی از مواردی است که دراین لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم تمام مسائل خوبی که مدنظر داریم در بودجه لحاظ کنیم، ولی باید به رشد نقدینگی و تورم که موجب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود بیشتر توجه کنیم این بودجه در شرایط سختی تنظیم شده است. در شرایطی که بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش درآمدهای حاصل از نفت را داشتیم و شاهد کاهشدرآمدهای ارزی از ۲۷ میلیارد دلار به ۲۱ میلیارد دلار بودیم.

تابش ادامه داد: تصور کنید این بودجه به دولت بازگردد و کشور تا تنظیم بودجه دیگر یک تا دو ماه معطل بماند یا این‌که باید بودجه سه دوازدهم یا دو دوازدهم بدهیم که این بودجه هم باید بر مبنای بودجه ۱۳۹۷ اعمال گردد و این به معنای این است که معافیت‌ها و افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان هیچ خواه شد و در بحث تولید، صنعت و مسائل اجرایی کشور دچار تشتت می‌شویم. ضمن این‌که خود در اصلاح ساختار بودجه تاکید دارم باید توجه کنیم رد یا تأیید بودجه از نظر منافع ملی دارای اهمیت است. از همکاران می‌خواهم اصلاحات خود را در حین بررسی جزئیات مورد توجه قرار دهند.

وی خطاب به مردم گفت: مردم از شما عذر می‌خواهیم که نتوانستیم متناسب با اختیارات‌مان عمل کنیم. صدای شکستن استخوان اقشار ضعیف را زیر فشار اقتصادی می‌شنویم. چهره پریشان آنها را در مقابل خانواده مجسم می‌کنید و آسیب‌های اجتماعی، مشکلات بازنشستگان، فارغ‌التحصیلان، فرهنگیان و کشاورزان باخبر هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.