تاگس شاو گزارش داد، فهرست بلندی از مسائل مورد اختلاف بین برلین و واشنگتن از جمله سیاست در قبال ایران، خط لوله «نورد استریم ۲» و هزینه های دفاعی وجود دارد که گمان می رود در کنفرانس امنیتی مونیخ مورد توجه مقامات دو کشور قرار گیرد.

در این میان سخنرانی روز شنبه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «مایک پنس» معاون اول رئیس جمهور آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است.

آنطور که «لیندسی لوهان» سناتور جمهوری خواه آمریکایی می گوید در هیچ زمانی به اندازه این دوره، این تعداد از نمایندگان و کارکنان کنگره آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور نداشته اند به طوری که بیش از ۵۰ نفر از آنها برای گفتگو در مورد مسائل مورد اختلاف بین آمریکا و اروپا به آلمان سفر کرده اند.

این امر نشان می دهد که با وجود اختلاف نظرها هر یک از دو طرف بدون دیگری قادر به پیشبرد اهداف خود نیستند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس امروز منتظرند تا نظرات پنس را در خصوص تحولات ناتو، پیمان موشکی با روسیه، توافق هسته ای با ایران و تنش ها با چین و روسیه بشنوند. اما از آنجا که اختلاف نظر بین واشنگتن و بروکسل در این موارد زیاد است، وی باید کلمات درستی را برای سخنانش انتخاب کند.

در همین رابطه گراهام معتقد است؛ مهم آن چیزی است که از این کنفرانس عاید آمریکا می شود؛ مطلوب واشنگتن این است که اروپایی ها ساختارهای خود را بشکنند و تحرک بیشتری در قبال تقویت ناتو نشان دهند.

این سناتور جمهوری خواه تاکید می کند همانطور که به رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است، بهترین سرمایه گذاری برای سیاست خارجی آمریکا در حال حاضر ناتو است.

به گفته وی آمریکا در هر حال به اتحاد نظامی ناتو نیاز دارد حتی اگر «دونالد ترامپ» به خروج از آن بیاندیشد.

از سوی دیگر سخنرانی «آنگلا مرکل» در صبح شنبه با حساسیت خاصی از سوی آمریکایی ها دنبال می شود. هر چند خطی که او و «اورزولا فون در لاین» وزیر دفاع دولتش در ناتو دنبال می کنند مشخص است. به گفته فون در لاین برلین می داند که کار بیشتری باید در این زمینه انجام دهد و تا رسیدن به اهداف تعیین شده فاصله زیادی وجود دارد.

دولت آلمان تصمیم گرفته تا سال ۲۰۲۴ میزان هزینه های نظامی را تا ۱.۵ درصد افزایش دهد، گویا بیش از این میزان برای رای دهندگان آلمانی قابل قبول نبوده است.

با این حال مساله آمریکایی ها در ناتو تنها تامین هزینه از سوی اعضا نیست بلکه شرکت در ماموریت های خارجی و اعزام نیروی های بیشتر به این ماموریت ها نیز از آنها انتظار می رود.

صدراعظم آلمان از پیش اعلام کرده قصد دارد در سخنان امروز خود به افزایش همکاری های بین المللی و لزوم توجه به «چندجانبه گرایی» بپردازد. با این حال این موضوع چندان باب میل آمریکایی ها نیست. گراهام می گوید در گفتگویش با ترامپ به وی یادآور شده هر چند چندجانبه گرایی مطلوب واشنگتن نیست و امور را پیچیده می کند اما در هر حال از تکروی کردن بهتر است.

در عین حال مسائلی مانند توافق هسته ای با ایران، همکاری های اروپا و روسیه در بخش انرژی، نحوه مقابله با رویکردهای تهدید آمیز چین و نگاه متفاوت دو سوی آتلانتیک به مسائل حقوق بشری مانند قتل «جمال خاشقچی» از مواردی است که به قول گراهام به پیچیدگی همکاری دو طرف افزوده است.

از این رو از سخنرانی مرکل و پنس به عنوان رویارویی نقطه نظرات دو اروپا و آمریکا در خصوص این مسائل و به عبارتی دوئل لفظی آن دو تعبیر می شود.

به گزارش ایرنا، صبح روز جمعه &#۳۹;محمدجواد ظریف&#۳۹; وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ وارد آلمان شد.

وی علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس مهم بین المللی با مقامات و شخصیت های حاضر در این نشست دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

این کنفرانس بنا به گفته برگزار کنندگان آن، در پنج دهه گذشته به یکی از مجامع اصلی جهانی برای بحث درباره سیاست های امنیت بین المللی تبدیل شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.